لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۹

هند در اجلاس گروه بریکس برای منزوی شدن پاکستان تلاش خواهد کرد


هند در اجلاس گروه بریکس در خصوص منزوی شدن پاکستان و صف آرایی جامعه بین المللی بر ضد شورش عبور مرزی تلاش خواهد کرد.

گردهمایی رهبران برازیل ، روسیه ، هند ، چین و افریقای جنوبی به نریندرا مودی صدراعظم هند این فرصت را فراهم می کند تا تهدید را که او ناشی از درگیری های اخیر سرحدی با پاکستان در برابر نیرو های امنیتی هند مشاهده می کند برجسته سازد.

این گروه متشکل از برازیل، روسیه، هند ، چین و افریقای جنوبی است.
این گروه متشکل از برازیل، روسیه، هند ، چین و افریقای جنوبی است.

این گروه متشکل از برازیل، روسیه، هند ، چین و افریقای جنوبی است.

قرار است نشست در آغاز هفته پیشروبه میزبانی هند در ایالت گوا برگزار شود.

اما بعید به نظر می‎رسد کهشی جین پنگ رئیس جمهور چین در آنسوی میز اجلاس در یک هوتل ساحلی بسیار علاقه مند باشد که اتحاد پیکنگ با پاکستان را با تردید رو به رو کند.

دیپلومات‎ها و تحلیلگران می‎گویند که انتظار می‎رود در اعلامیه نهایی اجلاس گروه بریکس تقبیح تمام اشکال تروریزم تکرار شود.

با چنین بحث‎ها امنیت یک موضوع برجسته هشتمین اجلاس سالانه گروه بریکس را تشکیل خواهد داددر حالی‎که رهبران کشورهای عضو این گروه روی مسایل دیگر مانند

امر سینها یک مقام وزارت خارجه هند گفت:

" ما به وضعیت سیاسی و اقتصاد جهانی نظر خواهیم انداخت و واضحآ تروریزم یک بخش مهم آن است."

هنگامی‎کهنریندرا مودی و شی جین پنگ رو در رو با هم دیدار می‎کنند این خواست مشترک آن‎ها از اسلام آباد خواهد بود تا تندروان مسلح را که به نظر پیکنگ به پلان‎های چین برای اعمار دهلیز تجارتی به ارزش ۴۶ میلیارد دالر تهدید ایجاد می‎کنند، مهار سازد.

این دهلیز تجارتی از طریق پاکستان به بحیره عرب امتداد می‎یابد.

مایکلکوگیلمن یک عضوارشدمرکز ویلسن در واشنگتن می‎گوید که با سرمایه گذاری‎های چین و سرمایه‎های اقتصادی فزاینده در پاکستان این طبیعی است که پیگنگنگران خواهد بود.

اقتصاد جهانی، همکاری مالی و تجارت دو جانبه نیز صحبت خواهند کرد.

سینها: ما به وضعیت سیاسی و اقتصاد جهانی نظر خواهیم انداخت و واضحآ تروریزم یک بخش مهم آن است.
سینها: ما به وضعیت سیاسی و اقتصاد جهانی نظر خواهیم انداخت و واضحآ تروریزم یک بخش مهم آن است.

به گفته وی تمام تندروان مسلح چی خوب و یا بد طوریکه توسط پاکستان توصیف شده‎اند ثبات و منافع اقتصادی چین را تهدید می‎کنند.

دهلی جدید در پاسخ به حمله هژده سپتمبر بر یک پایگاه اردوی هند در کنار اجرای آنچهحملات عبور مرزیبر ضد تندروان مسلح مظنون در منطقه کشمیرتحت کنترولپاکستان خوانده همچنان برای منزوی شدن اسلام آباد تلاش دیپلوماتیک را به خرچ داده‎است.

پاکستان هر نوع دست داشتن در حمله بر پایگاه اوری در منطقه مورد مناقشه کشمیر را رد می‎کند.

اسلام آباد می‎گوید که هند خواسته است تا از این واقعه برای برگرداندن توجه از سرکوب اعتراض‎ها که در پی کشته شدن یک رهبر جدایی طلب تندرو به راه انداخته شده بود استفاده کند.

به اساس گزارش‎ها در جریان این اعتراضاتبیش از هشتاد ملکی کشته و هزاران نفر در منطقه کشمیر تحت اداره هند زخمی شدند و قیود گسترده بر گشت و گذار وضع شد.

هند پس از حمله بر شهرک اوری به طور سریع نشانه‎های از حمایت غرب و روسیه را به دست آورد.

قرار است ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز نشست دوجانبه با نریندرا مودی صدراعظم هند در گوا داشته باشد.

ژاوُ گانشینگ رئیس بخش مطالعات آسیای جنوبی در انستیتیوت مطالعات بین المللی شانگ‎های می‎گوید که چین و پاکستان توجه نزدیک را به تهدیدات امنیتی در برابر دهلیز تجارتی مبذول داشته‎اند.

وی افزود:

" اگر وضعیت امنیتی پاکستان بهبود نیابد این مسئله برخی ازین پروژه را به خصوص پروژه‎های زیربنایی را با موانع رو به رو خواهد کرد و ازین جهت همکاری در بخش مبارزه با تروریزم بسیار نزدیک است."

امر سینها یک مقام وزارت خارجه هند گفت که رهبران کشورهای عضو گروه بریکس از پلان‎های که روی آن مشاورین امنیت ملی شان در خصوص ایجاد سه گروه کاری برای همکاری در بخش‎های امنیتسایبری، مبارزه با تروریزم و امنیت انرژی توافق کرده‎اند حمایت خواهند کرد.

با وجود نگرانی‎ها در مورد شورشیان مسلح در پاکستان، چین این خواست هند از سازمان ملل متحد را رد کرده‎است که مولانا مسعود از هر رهبر گروه جیش محمد تروریستقلمداد شود.

هنداین گروه را به دست داشتن در حملات عبور مرزی اخیر متهم می‎کند.

XS
SM
MD
LG