لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

واشنگتن پُست: وضعیت افغانستان رو به وخامت است


واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست چاپ امریکا در مطلب شمارۀ اخیر خود در مورد افغانستان می‌نویسد؛ طالبان مسلح در این اواخر حملات شان را ازدیاد بخشیده و وضعیت رو به وخیم شدن است.
در آغاز این مطلب آمده‌است، در حالیکه زمستان فرا می‌رسد، به نظر می‎آید که طالبان بیش از هر وخت دیگر برای رشد نفوذ خویش در افغانستان مصمم هستند.

در مطلب واشنگتن پُست همچنان آمده‌است که مأموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو روز جمعه اعلام کرد که مشاورین خارجی را به ولایت فراه خواهد فرستاد تا به نیروهای افغان که در مقابل افراد مسلح می‌جنگند، مشورت دهند.

در ادامۀ مطلب به وضعیت هفته قبلِ ولایت فراه اشاره شده که افراد مسلح سعی کردند مرکز شهر را تصرف کنند.

واشنگتن پُست اضافه می‌کند، طالبان مسلح همزمان حملاتی را به لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند نیز آغاز کردند. همچنان به مرکز کندز نیز داخل شدند که بعد از ده روز درگیری شدید مجبور شدند به اطراف شهر کندز عقب نشینی کنند.

برید جنرال چارلس کلیفلیند سخنگوی مأموریت نیروهای امریکایی در افغانستان در یک ایمیل به روزنامه نوشته است، به باور ما طالبان مسلح تلاش می‌کنند تا قبل از پایان سال جاری میلادی به هدف ستراتیژیک یعنی تصرف مرکز یک ولایت نایل آیند.

در ادامۀ مطلب آمده‌است، هر چند تعداد مشاورین فرستاده شده به ولایت فراه آشکار نیست، اما مأموریت حمایت قاطع تحت رهبری ناتو در تویتر می‌نویسد که یک گروه سربازان و مشاورین را به فراه فرستاده‌است.

گفته شده‌است که چنین گروه‌های مشاورین و نظامیان به لشکرگاه مرکز هلمند و ترینکوت مرکز ارزگان نیز جابجا شده اند.

در مطلب آمده است که در گروه گماشته شده در لشکرگاه پنجاهسرباز و یک تعداد مشاورین شامل اند.

اندیا تودی

روزنامۀ هندی اندیا تودی در شمارۀ دیروز خویش زیر این عنوان مطلبِ را به چاپ رسانده است: "بعد ازینکه نیروهای هوایی پاکستان بر وزیرستان حمله کردند، پشتون‌های پاکستان تلاش دارند به افغانستان پناه ببرند."

در آغاز مطلب آمده‌است، به اساس گزارش‌ها اردوی پاکستان و نیروی هوایی این کشور هر دو در وزیرستان بالای اتباع خویش حمله کردند که از سبب آن هزاران پشتون مجبور شدند به افغانستان رو آورند.

گفته شده‌است که این حملات به هدف از بین بردن کمپ‌های تروریستی صورت گرفته و باشنده‌های منطقه به ولایت خوست مهاجر شده‌اند.

یک وزیرستانی که به خوست آمده گفته است که حکومت پاکستان بدون خبر قبلی منطقۀ ما را بمبار کرد. به ما نه گفته بودند که کجا برویم.

روزنامۀ اندیا تودی از قول ساکنین منطقه می‌نویسد که ادعا کرده‌اند، نیروهای حکومت پاکستان هر آنچه را می‌دیدند به نام اینکه طلبان مسلح را نشانه می‌گیرند، از بین می‌بردند.

به نقل از مطلب، وزیرستان شمالی و جنوبی که در نزدیکی خط دیورند قرار دارد، از مناطق نا امن به شمار می‌روند.

XS
SM
MD
LG