لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۲

سرنوشت: ماه گذشته برای افغان‌ها یک ماه خونین بود


روزنامه های چاپ امروز کابل باز هم بیشتر مطالب و موضوعات شان را روی وضعیت امنیتی و جریانات سیاسی در افغانستان اختصاص داده‌اند.

ویسا

روزنامه غیر دولتی ویسا در سرمقاله خود به نقل از روزنامه واشنگتن پُست نوشته است که طالبان مسلح اخیراً حملات شانرا شدت بخشیده و وضعیت در افغانستان رو به وخامت است.

به گفته نویسنده، در آغاز مطلب نشر شده آمده‌است، در حالی که زمستان در حال رسیدن است چنین معلوم می‌شود که طالبان نسبت به هر وقت دیگر به گسترش نفوذ شان در افغانستان علاقه مند هستند.

ویسا نوشته است که جنرال چارلس کلفلند سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان در ایمیل اش به روزنامه واشنگتن پُست نوشته است که به باور ما طالبان تلاش می‌کنند که تا پایان سال جاری برای رسیدن به یک هدف ستراتیژ یک یعنی برای بدست آوردن یک ولایت موفق گردند.

سرنوشت

روزنامه غیر دولتی سرنوشت نیز در سرمقاله اش در مورد وضعیت امنیتی در افغانستان نوشته و تذکر داده‌است که ماه گذشته برای افغان‌ها یک ماه خونین بوده است. در سرمقاله گفته شده‌است که هر چند در گذشته نیز کشتار و جنگ وجود داشت اما در یک ماه گذشته جنگ و کشتار در این کشور بی‌سابقه بوده‌است.

در سرمقاله به مثال‌های از وضعیت امنیتی اخیر در برخی ولایات افغانستان اشاره شده و گفته شده‌است که دیگر نیاز است تا به این جنگ که وحشت را بالای افغان‌ها حاکم کرده است، نه گفته شود.

سرخط

روزنامۀ غیر دولتی سرخط در مطلب خود نوشته است که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در سفر سه روزه اش به عربستان سعودی که قرار است امروز آغاز شود از مقامات و مفتی‌های آن کشور می‌خواهد تا جنگ در افغانستان را نامشروع اعلام نمایند.

در مطلب از قول معاون سخنگوی ریاست اجرائیه نوشته شده‌است که در حال حاضر جنگ در افغانستان از سوی گروه‌های دهشت افگن مشروع خوانده می‌شود و باید از سوی مفتی‌های عربستان سعودی نامشروع خوانده شود.

اما در مطلب به نقل از شماری کارشناسان آمده‌است که در این مورد بحث با عربستان سعودی بیجاست زیرا آن کشور خود حامی تروریزم است.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در یک مطلب خود می‌نویسد که یک شاخۀ جدا شده گروه طالبان به رهبری ملا محمد رسول از گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان حمایت کرده‌است.

هیواد در این مطلب به نقل از برخی محققین نوشته است که پایان یافتن مذاکرات این گروه طالبان با حکومت افغانستان با یک نتیجه خوب می‌تواند گروه ملا هیبت الله را که پاکستان از آن حمایت می‌کند، ضعیف سازد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG