لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۶

ولسی جرگه در مورد برخی از وزرا تصمیم می‌گیرد


ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، در مورد استیضاح آنعده وزرا که بودجه انکشافی‌شان را کم مصرف نموده‌اند تصمیم گرفته خواهد شد.

در نشست عمومی روز دوشنبه ولسی جرگه در کنار موضوعات مختلف، روی چگونگی به مصرف رسیدن بودجه انکشافی وزارت‌ها نیز بحث‌های داغ صورت گرفت.

پس از بحث‌های وکلا، ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه که ریاست این نشست را هم به عهده داشت گفت، در مورد وزارت‌های که فیصدی کمی از بودجه انکشافی‌شان به مصرف رسیده‌است، پس از پروسه استجواب کمیسیون‌های مربوطه تصمیم گرفته خواهد شد.

ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه افغانستان
ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه افغانستان

وی گفت:

"در مورد وزارت خانه‌های که بودجه انکشافی‌شان مصرف نشده و یا هم کمتر مصرف شده‌است شما وکلای محترم مسئولیت دارید تا از طریق کمیسیون‌های مربوطه وزرای که کم کار است را استجواب نمائید و بعد از استجواب در کمیسیون‌ها، موضوع را در تالار غرض تصمیم نهایی محول نماید."

بودجه سال ۱۳۹۵ افغانستان ۴۴۴.۶ میلیارد افغانی است که از آن جمله ۲۷۶.۱ میلیارد افغانی بودجه عادی و ۱۶۸.۵ میلیارد آن به بودجه انکشافی اختصاص داده شده‌است.

از سوی هم برخی از وکلا تأکید کرده گفتند، آنعده از وزرای که کمتر از ۵۰ درصد بودجه انکشافی‌شان را به مصرف رسانیده‌اند باید استیضاح شوند.

عارف رحمانی یکی از این وکلا گفت:

"وزرای که کمتر از ۶۰ درصد بودجه‌شان را مصرف کرده‌اند این‌ها آدم‌های تنبل بی‌کاره و ناشایسه هستند و یا هم آدم‌های هستند که به خاطر فساد خواسته‌اند دست به بودجه نزنند این وزرا باید استیضاح شوند."

عبدالقادر زازی یکی دیگر از اعضای ولسی جرگه نیز تأکید کرد که بر اساس قانون اساسی وزرای که کارکرد درست ندارند باید رد صلاحیت شوند.

خواستیم تا در مورد مصرف بودجه انکشافی حکومت در سال جاری نظر وزارت مالیه را داشته باشیم اما مؤفق نشدیم.

در این حال برخی از آگاهان اقتصادی می‌گویند که ولسی جرگه بر اساس قانون اساسی می‌تواند آنعده وزرای را استیضاح کند که بودجه انکشافی‌شان را کم مصرف کرده‌اند.

عبدالقادر جیلانی یکی از آنان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"این حق مسلم ولسی جرگه است که از هر وزیر و از هر مسئول که واحد بودجوی باشد بپرسد و حتی می‌تواند آن‌ها را استیضاح کند چون این‌ها نماینده‌های مردم اند و برای هر سال ما بودجه مشخص داریم که باید مصرف شود."

آقای جیلانی افزود که مشکلات تخنیکی، نا امنی و ظرفیت‌های پائین در وزارت‌ها سبب شده تا بودجه انکشافی برخی وزارت‌ها طوریکه باید به مصرف می‌رسید، نرسیده‌است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG