لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

عملیات نظامی برای تصرف موصل از نزد داعش آغاز شده‌است


صدراعظم عراق آغاز بزرگترین عملیات نظامی را برای تصرف دوبارۀ شهر موصل از نزد شورشیان گروه دولت اسلامی اعلان کرد.

عملیات نظامی که برای تصرف این شهر شمالی عراق از مدت‌ها به این‌سو انتظار آن برده می‌شد.

در این عملیات که بزرگ‌ترین عملیات نظامیست که بعد از خروج نیروهای امریکایی از این کشور صورت می‌گیرد، نیروهای امنیتی عراق و پیشمرگان کُرد که ائتلاف به رهبری امریکا از آن‌ها حمایت می‌کند، اشتراک دارند.

به نوشته مرکز خبری رادیو آزادی، اگر این عملیات پیروز شود، بزرگترین شکست برای تندروان خواهد بود.

حیدرالعبادی صدراعظم عراق
حیدرالعبادی صدراعظم عراق

حیدرالعبادی صدراعظم عراق روز یکشنبه در یک سخنرانی که از طریق تلویزیون دولتی این کشور نشر شد، گفت:

"لحظات آزادی فرا رسیده‌است، عملیات برای آزاد ساختن شهر موصل آغاز شد. من دستور آغاز این عملیات قهرمانانه را صادر کردم تا شما از ترور و بیداد داعش آزاد شوید، ان‌شاءالله بزودی در خاک موصل با هم ملاقات خواهیم کرد تا رهایی و رستگاری شما را جشن بگیریم، ما بار دیگر در کنار هم و با تمام مذاهب و اقوام خود، زنده باقی خواهیم ماند."

جنرال عراقی حیدر فضیل (Haidar Fadhil) به آژانس خبری اسوشیتدپرس گفته‌است، در این عملیات ۲۵ هزار تن از نیروهای عراقی اشتراک خواهند داشت.

قوماندان نیروهای پیشمرگه کُرد گفته‌است، حدود چهار هزار تن از پیشمرگان کُرد، شامل نیروهای اند که در عملیات برای تصرف شهر موصل از نزد شورشیان گروه دولت اسلامی اشتراک دارند.

آژانس خبری رویترز از قول یک مقام ترکی نوشته‌است، نیروهای ترکیه که در بشیقه نیروهای عراقی را آموزش می‌دهند در این عملیات سهم ندارند، اما حدود سه هزار عراقی که توسط آن‌ها آموزش دیده‌اند، در این عملیات اشتراک دارند.

شهر موصل در سال ۲۰۱۴ میلادی توسط شورشیان گروه دولت اسلامی اشغال شد. در این شهر حدود ۱.۵ میلیون تن زندگی می‌کنند.

استیفن اوبراین معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور عاجل و حقوق بشر در مورد مصونیت باشنده‌گان شهر موصل شدیداً ابراز نگرانی کرده‌است.

حیدرالعبادی صدراعظم عراق با دادن اطمینان در مورد مصونیت افراد ملکی گفته‌است:

"نیروهای که عملیات آزادی را پیش می‌برند، نیروهای شجاع اردو و پولیس ملی عراق اند، کسی دیگر نیستند، آن‌ها بخشی از شما و شما بخشی از آن‌ها هستید و چیزی به غیر مصونیت و آسایش شما آرزوی‌شان نیست."

عملیات نظامی در موصل
عملیات نظامی در موصل

به نوشته مرکز خبری رادیو آزادی، نیروهای شیعۀ عراق که ایران از آن‌ها حمایت می‌کند، در جریان تصرف مناطق از نزد شورشیان گروه دولت اسلامی به بد رفتاری‌های جدی در برابر سنی‌ها متهم اند.

برت مک گورک (Brett McGurk) فرستادۀ ایالات متحده امریکا در ائتلاف ضد داعش از طریق شبکۀ اجتماعی تویتر نوشته‌است:

"ما افتخار داریم که در این عملیات تاریخی با شما هستیم."

اشتون کارتر وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا، عملیات برای تصرف شهر موصل را نکتۀ کلیدی در شکست شورشیان گروه دولت اسلامی خوانده گفته‌است، بالای نیروهای عراقی باور کامل موجود است که موصل را از وجود دشمن مشترک (داعش) پاک ساخته، مردم را از وحشت و ظلم این گروه نجات خواهند داد.

عملیات نظامی برای تصرف موصل آغاز شده‌است
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:55 0:00

XS
SM
MD
LG