لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

ویسا: نماینده‌های حکومت و طالبان در قطر گفتگو کردند


گفتگوهای پنهانی میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح و حمایت عربستان سعودی از پروسه صلح این کشور از مهمترین مطالب و تبصره های روزنامه های چاپ امروز کابل است.

ویسا

روزنامه ویسا در مطلبی گفته است که حکومت افغانستان و طالبان مسلح بار دیگر گفتگوهای صلح را در قطر آغاز کرده‌اند.

در مطلب به نقل از روزنامه گاردین چاپ بریتانیا آمده است که محمد معصوم ستانکزی رئیس امنیت ملی افغانستان در ماه گذشته میلادی با هیئت طالبان مسلح که ریاست آن را برادر ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان مسلح بر عهده داشت دو بار مذاکره کرده‌است.

نویسنده به نقل از همین منبع نوشته است که بزودی ملا محمد یعقوب پسر ملا محمد عمر به نماینده‌گی از شورای کویته طالبان مسلح نیز در این مذاکرات که در قطر ادامه می‌یابد شرکت خواهد کرد.

در مطلب گفته شده که در گفتگوهای قطر یک دیپلومات امریکایی نیز اشتراک داشته اما حکومت افغانستان و سفارت امریکا در کابل تا هنوز در این مورد ابراز نظر نکرده‌اند.

هيواد

روزنامه دولتی هيواد در سرمقاله اش نوشته است که حکومت افغانستان همواره برای گفتگو با گروه های مخالف مسلح ابراز آماده‌گی کرده‌است.

سرمقاله نویس گفته است که تلاش‌های اخیر برای مذاکرات صلح در حالی ادامه دارد که پاکستان مورد فشارهای جدی قرار گرفته و هیئت حکومت افغانستان به رهبری عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه به عربستان سعودی رفته تا حمایت ریاض و کشورهای خلیجی را نیز از این روند بدست آورد.

سرمقاله نویس با اشاره به امضای توافقنامه صلح با حزب اسلامی و حمایت جامعه جهانی از پروسه صلح افغانستان ابراز امیدواری کرده که مذاکرات با طالبان مسلح نیز نتایج مثبت در قبال داشته باشد.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت نیز در مطلبی به موضوع صلح در افغانستان پرداخته و گفته است که مقامات عربستان سعودی از پروسه صلح این کشور حمایت کرده‌اند.

در مطلب آمده است که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در جریان سفرش به ریاض گفته است که حکومت افغانستان اراده قوی برای تأمین صلح دارد و از حکومت شاهی عربستان سعودی خواسته است که در این زمینه با کابل همکاری کند.

نویسنده مطلب گفته است که مقامات عربستان سعودی نیز به هیئت حکومت افغانستان اطمینان داده که کشورش آماده هر نوع همکاری در راستای تأمین صلح در افغانستان است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG