لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۰

اکوادور دسترسی بنیانگذار ویکی لیکس به انترنت را موقتاً قطع کرد


جولیان آسانژ بنیان گذار سایت انترنتی ویکی لیکس
جولیان آسانژ بنیان گذار سایت انترنتی ویکی لیکس

حکومت اکوادور می‌گوید، چون گروه جولیان آسانژ بنیان گذار سایت انترنتی ویکی لیکس با عدم مداخله در انتخابات امریکا موافقت نکرد، دسترسی وی را بطور موقت با شبکۀ جهانی انترنت قطع کرده‌است.

اخیراً سایت انترنتی ویکی لیکس ایمیل ها متعدد شخصی مقامات ارشد حزب دموکرات امریکا را نشر کرد که مقامات استخباراتی امریکا و متخصصان خصوصی ارتباط آن را به هکرهای روسی ردیابی کردند.

هیلاری کلنتن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا نیز حکومت روسیه را متهم کرد.

جولیان آسانژ بنیان گذار سایت انترنتی ویکی لیکس در سال ۲۰۱۲ میلادی به خاطر فرار از قوانین غرب به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد و از آن زمان تا اکنون در آنجا بسر می‌برد.

حکومت اکوادور مسئولیت قطع دسترسی جولیان آسانژ را به شبکۀ جهانی انترنت که ناوقت سه شنبه هژدهم اکتوبر انجام داده شد به عهده گرفته گفته است، می‌خواهد از تصمیم ویکی لیکس در مورد نشر اسنادی که بالای انتخابات امریکا تأثیر می‌کند، فاصله بگیرد.

حکومت اکوادور تصمیم نشر این اسناد را مسئولیت کامل ویکی لیکس خوانده‌است.

ویکی لیکس گفته است، در اخیر هفتۀ گذشته اندکی بعد از نشر یک سخنرانی خصوصی هیلاری کلنتن که در گولدمن ساچس (Goldman Sachs) ایراد شده بود، ارتباط جولیان آسانژ با شبکۀ انترنت قطع شد.

وزرات خارجۀ اکوادور گفته است:

"حکومت اکوادور به اصول عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها احترام نموده، در امور انتخابات آنها و به نفع هیچ نامزد مداخله نمی‌کند."

رافایل کوریا (Rafael Correa) رئیس جمهور اکوادور بطور علنی از هیلاری کلنتن نامزد حزب دموکرات در برابر دونالد ترمپ نامزد حزب جمهوریخواه حمایت کرده‌است.

بعد از آنکه یک محکمۀ بریتانیا به استرداد جولیان آسانژ به سویدن به خاطر تحقیقات در مورد یک قضیه تعرض جنسی به دو خانم حکم صادر کرد، برای بنیان گذار سایت انترنتی ویکی لیکس توسط رژیم چپ اکوادور پناهندگی داده شد.

بعد از قطع دسترسی جولیان آسانژ به شبکۀ انترنت، ویکی لیکس فوراً ایالات متحدۀ امریکا را متهم کرد که بالای این کشور امریکای جنوبی فشار وارد نموده‌است تا جولیان آسانژ را مهار کند.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا این اتهام، هر نوع مداخلۀ این وزارت و شخص جان کری وزیر خارجۀ امریکا را در این مسئله رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG