لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

والی ارزگان از حکومت آسترالیا برای افغانستان کمک خواسته‌است


رسانه‎های استرالیایی می‎گویند، از حکومت آن کشور خواسته شده‎است تا ۱۵۰ سرباز و هیلی کوپترهای جنگی به جنوب افغانستان بفرستد.

شبکه ABC استرالیا می‎گوید، محمد نذیر خروتی والی ولایت ارزگان در ملاقاتی‎که با ریچارد فیکس سفیر این‎کشور در کابل داشته است، خواهان کمک‎های نظامی استرالیا شده‎است.

نایاب: آقای خروتی از استرالیا خواسته‎است تا فقط با بیجا شده‎گان جنگ در این ولایت کمک‎های بشری کند.
نایاب: آقای خروتی از استرالیا خواسته‎است تا فقط با بیجا شده‎گان جنگ در این ولایت کمک‎های بشری کند.

اما دوست محمد نایاب سخنگوی والی ارزگان می‎گوید، آقای خروتی از استرالیا خواسته‎است تا فقط با بیجا شده‎گان جنگ در این ولایت کمک‎های بشری کند.

وی افزود:

"چندی پیش سفیرهای استرالیا، هالند و آلمان به ترینکوت آمدند و با والی ارزگان ملاقات کردند، در این ملاقات والی صاحب تنها در زمینه کمک با بیجا شده‎گان خواهان کمک‎های بشری این کشورها شد."

به گفتهء نایاب، والی ارزگان تقاضای کمک بشری به بیجا شده‎گان از سفیرهای جرمنی و هالند نیز کرد که در آن ملاقات اشتراک داشتند.

تقاضای والی ارزگان برای کمک از استرالیا در حالی صورت گرفته که ماه گذشته طالبان مسلح داخل شهر ترینکوت مرکز این ولایت شده و برای مدت کوتاه چندین منطقه را تحت تصرف خود گرفتند.

سخنگوی والی ارزگان افزود، زمانی‌که سفیران استرالیا، جرمنی و هالند از ترینکوت بازدید می‎کردند، شاهراه ترینکوت- کندهار مسدود بود اما اکنون این شاهراه بروی ترافیک باز است.

به گفته دوست محمد نایاب، برای پاکسازی مناطق مختلف از وجود مخالفین مسلح دولت، عملیات تصفیویی نیروهای افغان از سه روز بدینسو ادامه دارد.

نایاب: زمانی‌که سفیران استرالیا، جرمنی و هالند از ترینکوت بازدید می‎کردند، شاهراه ترینکوت- کندهار مسدود بود اما اکنون این شاهراه بروی ترافیک باز است.
نایاب: زمانی‌که سفیران استرالیا، جرمنی و هالند از ترینکوت بازدید می‎کردند، شاهراه ترینکوت- کندهار مسدود بود اما اکنون این شاهراه بروی ترافیک باز است.

او افزود:

"شهر ترینکوت هنوز هم محاصره است، دو روز قبل نیروهای تازه نفس داخل ترینکوت شدند و در حال حاضر عملیات تصفیوی آغاز شده‎است و مشخصاٌ در شمال ترینکوت جریان دارد و تا زمانی ادامه خواهد یافت که مخالفین مسلح دولت از این شهر بیرون نشده‎اند."

استرالیا در سال ۲۰۱۳ میلادی تمامی نیرو هایش را از ولایت ارزگان بیرون کرد، در ماموریت ده ساله استرالیا در این ولایت، ۴۱ سرباز استرالیایی کشته شده‎اند.

در حال حاضر سه صد نیروی استرالیایی در افغانستان حضور دارند که اکثر شان در کابل مستقر اند و برای نیروهای افغان آموزش می‎دهند.

طالبان مسلح در هفتم سپتمبر داخل شهر ترینکوت شدند، اما والی ارزگان می‎گوید که با همکاری پولیس توانستند که افراد مسلح مخالف دولت را در مدت بسیار کم از شهر بیرون کنند.

بر اساس تخمین، در جنگ‎های اخیر شهر ترینکوت هفتاد غیر نظامی کشته و زخمی شده‎اند.

XS
SM
MD
LG