لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۹

نگرانی‌ها در مورد وضعیت پناهجویان افغان در اروپا


شبکه نهادهای جامعه مدنی وحقوق بشر اخراج مهاجرین افغان از کشورهای اروپا و وضعیت مهاجرین برگشت کننده را قابل نگرانی می‎داند.

این شبکه وضعیت مهاجرین افغان درکشورهای اروپایی را نگران کننده خوانده، خواهان اقدامات جدی ازسوی حکومت واتحادیه اروپا دراین بخش گردید.

مسئولان این شبکه روز پنج‎شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که حکومت وحدت ملی برای حل مشکلات مهاجرین افغان در کشورهای اروپایی اقدامات قابل ملاحظه را انجام نداده‎است.

این شبکه می‎گوید که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان حکومت این کشور برای برگشت کننده‎گان افغان از کشورهای اروپایی امکانات لازم ندارد.

نعیم نظری مسئول این شبکه روز پنج‎شنبه در کابل اعلامیه را که از سوی این شبکه ترتیب گردیده بود به خوانش گرفته که در بخش از آن چنین آمده بود:

" افغانستان در حال حاضر با مشکلات هزاران مهاجر افغانی که از کشور همسایه وعودت کرده‎اند دست پنجه نرم می‎کنند، دولت تا هنوز تنها موفق نشده‎است که ضرویات والیه وعودت کننده‎گان از قبیل خوراک پوشاک و سرپنا را فراهم کند بل هیچ پلان کاری نیست که ضامن تامین سرپنا یا وظیفه برای عودت کننده‎گان باشد."

مسئولان این شبکه می‎گویند اخراج مهاجرین افغان به شکل اجباری نتیجه خوب نداشته و روند اخراج آنان باید متوقف گردد.

اما در دو ماه اول سال جاری میلادی تنها در بخش مهاجرین که به یونان رفته‎اند که از جمله ۳۰ درصد شان را افغان‎ها تشکیل می‎دهد.
اما در دو ماه اول سال جاری میلادی تنها در بخش مهاجرین که به یونان رفته‎اند که از جمله ۳۰ درصد شان را افغان‎ها تشکیل می‎دهد.

به اساس احصائیه سازمان ملل متحد و وزارت مهاجرین و عودت کننده‎گان افغانستان در سال گذشته حدود دو صد و پنجاه هزار افغان در کشورهای اروپایی درخواست پناهنده‎گی داده بودند.

اما در دو ماه اول سال جاری میلادی تنها در بخش مهاجرین که به یونان رفته‎اند که از جمله ۳۰ درصد شان را افغان‎ها تشکیل می‎دهد.

یوسف و نوید دو تن از افغان‎های که از کشورهای اروپایی به کشور برگشته‎اند در صحبت با رادیو آزادی چنین گفتند:

" به ناروی رفتم ۹ ماه و یازده روز بودم که صبح بود که ۱۲ پولیس آمد و من را به افغانستان آورد و برایم گفت که دولت شما با ما این را امضا کرده‎است فیصله من این‎ست که من اینجا نمیباشم که من اینجا نمی‎مانم من دوباره می‎روم به این خاطر تا زمانی که وطن جور نشده نمی‎خواهم که اینجا باشم."

" من از کشور ناروی اینجا دیپورت شده ام من به زور اخراج شده و این‎جا آورده شده‎ام و نمی‎توانم که در افغانستان زنده‎گی کنم بخاطریکه من با طالبان مشکل دارم."

این در حالیست که اتحادیه اروپا گفته‎است که کشورهای اروپایی شماری از مهاجرین افغان را اخراج می‎کنند.

از سوی دیگر حفیظ احمد میا خیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کننده‎گان افغانستان روز پنج‎شنبه به رادیو آزادی گفت که اعلامیه را با برخی از کشورهای اروپایی امضا کرده‎اند که به اساس آن اسناد مهاجرین افغان بررسی می‎گردد.

میاخیل: حکومت افغانستان با اتحادیه اروپا، جرمنی، وفنلند یک اعلامیه مشترک را امضا کرده‎است.
میاخیل: حکومت افغانستان با اتحادیه اروپا، جرمنی، وفنلند یک اعلامیه مشترک را امضا کرده‎است.

"حکومت افغانستان با اتحادیه اروپا، جرمنی، وفنلند یک اعلامیه مشترک را امضا کرده‎است که به اساس آن مهاجرین افغان از کشورهای اروپای به شکل اجباری اخراج نشده و بلکه اسناد شان بررسی شده و هرگاه آنان در این مرحله کامیاب نشدند برای آنان حق سه محکمه داده می‎شود و بازهم اگر موفق نشدند آنان را با عزت به کشور بر می‎گرداند".

آقای میاخیل می‎گوید اتحادیه اروپا و شماری از کشورهای اروپایی پذیرفته‎است که مطابق به شرایط برای افغان‎ها پناه می‎دهند.

وی می‎گویند حکومت افغانستان تلاش می‎کند افغان‎های را که از سوی کشورهای اروپایی اسناد شان رد می‎گردد به شکل دواطلبانه به کشور برگشتانده و برای آنان سهولت‎های را فراهم نمایند.

XS
SM
MD
LG