لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۶

هویت هکر روسی که در پراگ بازداشت شده، افشاء شد


تصویر گرفته شده از حساب انستاگرام یوگینی نیکولین
تصویر گرفته شده از حساب انستاگرام یوگینی نیکولین

رادیو آزادی بر اساس تحقیق خبرنگارانش دریافته که یک شهروند روسیه که به اتهام هک کردن کمپیوتر های مقامات امریکایی بازداشت شد، یک مرد ۲۹ ساله و باشنده مسکو است.

این مرد، ییفگینی نیکولین نام دارد و چند روز پیش توسط پولیس از شهر پراگ پایتخت جمهوری چک بازداشت شد.

پولیس جمهوری چک چند روز پیش اعلان کرد که به تاریخ پنجم اکتوبر، یک مظنون را به اتهام هک کردن کمپیوتر های مقامات امریکایی بازداشت کرد.

به گفته پولیس چک، این کار به درخواست انترپول یعنی پولیس بین‌المللی صورت گرفت.

گفته می‌شود که در واقع ایالات متحده امریکا از انترپول خواسته بود تا این متهم روسی را بازداشت کند.

ییفگینی نیکولین باشنده اصلی مسکو است و در حال حاضر بحث‌ها در مورد سپردن او از جمهوری چک به ایالات متحده امریکا ادامه دارد.

گزارشگران برنامه مشترک "کرنت تایم" از رادیو آزادی و صدای امریکا، بر اساس تحقیق، معلوماتی را در مورد این شهروند مظنون روسیه به دست آوردند که در گذشته از سوی پولیس جمهوری چک و حکومت امریکا با مردم شریک نساخته شده بود.

در تحقیق گفته شده که نیکولین با موتر های قیمتی و مجلل و همچنان زیورات علاقه مندی زیاد داشته است.

روز پنجشنبه زمانی که گزارشی در مورد نیکولین در برنامه "Current Time" کرنت تایم نشر شد، حساب انستاگرام وی مسدود میشود و در مسکو، ماریا زخاروفا سخنگوی وزارت خارجه روسیه این خبر را تائید میکند.

وی به خبرنگاران گفت، وزارت خارجه روسیه و سفارت این کشور در پراگ با هم از نزدیک کار می‌کنند تا مانع فرستادن نیکولین از جمهوری چک به امریکا شوند.

وی گفت:

" بار نخست نیست که چنین رویداد پیش می‌آید. واضح است که این واقعه مثال دیگریست که تلاش‎های اداره‎های امریکایی برای دستگیری شهروندان روسیه را در سرتاسر جهان نشان می‌دهد."

جیمز کلیپر رئیس ادارۀ استخبارات ملی امریکا به روز پنجشنبه در یک نشست امنیتی در واشنگتن گفت، ایمیل‌های که در صفحات انترنتی مانند ویکی لیکس و دیسی لیک نشر شده، موافق با میتود ها و اهداف روسیه است که می‌خواهد در عقب سازمان‌های سیاسی امریکا باشد و در نهایت یک نوع تشدد را در حلقات سیاسی ایجاد کرده‌است.

کلیپر افزود، با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری امریکا در هشتم نومبر برگزار می‌شود، برای هر کسی خیلی مشکل است که بتواند توسط حملات انترنتی، جریان شمارش آرای انتخابات را مختل سازد زیرا ماشین‌های شمارش آرا با انترنت ارتباط ندارند.

یک دوست ییفگینی نیکولین در انترنت که می‌خواهد نامش گرفته نشود، به رادیو آزادی گفته است، نیکولین احمق بود که برای این کار به خارج از روسیه رفت زیرا انترپول در باره وی معلومات داشت.

تا حالا معلوم نیست که نیکولین در هک کردن ایمیل ها در امریکا چه نقشی داشته و یا هم کدام صفحه انترنتی را هک کرده باشد.

یک مقام در سفارت امریکا در پراگ، خبر بازداشت یک شهروند روسیه را به اتهام هک کردن ایمیل ها را تائید کرده اما جزئیات بیشتر نداده‌است.

به دنبال نشر این خبر، صفحه انترنتی لینکدان، اعلامیۀ را نشر کرد و گفت، این تلاش با هک کردن ایمیل های اعضای این صفحه در سال ۲۰۱۲، ارتباط دارد.

مسئولین لینکدان در آغاز امسال تائید کرده بودند که ایمیل ها و پسوورد های بیش از ۱۰۰ میلیون اعضایش افشا شده‌است.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG