لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۶

شهروندان غور بخاطر تیرباران یک محصل از سوی طالبان، مظاهره کردند


شهروندان شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور امروز شنبه در پیوند به تیرباران یک محصل که حدود دو ماه قبل از سوی طالبان ربوده شده بود، اعتراض کردند.

به دنبال تیرباران محمد رحیم محصل سال اول پوهنتون غور که باشنده اصلی ولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان بود، مظاهره از سوی شهروندان غور راه اندازی شد.

حدود دو ماه قبل طالبان مسلح در مسیر شاهراه غور – کابل منطقه شینیه ولسوالی دولتیار پنج تن از محصلین پوهنتون غور را که برای سپری کردن ایام عید به خانه های شان می‌رفتند به گروگان گرفته بودند که دو روز قبل یک تن از آنان را تیرباران کردند.

در راهپیمایی که در پیوند به این رویداد راه اندازی گردیده بود، جوانان، نهاد های جامعه مدنی، شهروندان و اعضای شورای ولایتی این غور اشتراک کرده بودند.

فضل الحق احسان رئیس شورای ولایتی غور که یکی از اشتراک کننده‌های این راهپیمایی بود ضمن محکوم نمودن این موضوع گفت:

" ما این موضوع ننگین را که از سوی دشمنان مردم افغانستان صورت گرفته است تقبیح می‌کنیم و از دولت مرکزی می‎خواهیم تا دست این ظالمان را از گلوی مردم مظلوم غور کوتاه نماید."

با این حال اشتراک کننده‌های دیگر که در این راه پیمایی شرکت ورزیده بودند، تأکید کردند که مخالفین مسلح در این ولایت در تلاش هستند تا جنگ قومی و مذهبی را به راه اندازند.

محمد حسن حکیمی فعال مدنی و اشتراک کننده این حرکت گفت که اداره محلی غور همواره برای تأمین امنیت در این ولایت کوتاهی کرده و توان جلوگیری از این گونه حرکت‌های مخالفین را ندارد.

وی گفت:

" استخبارات خارجی و حرکت های سازمان یافته وجود دارد که در تلاش ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در بین شهروندان غور هستند ولی پیام ما این است که آنها هیچگاه به این آرزوی شان نمی‌رسند و ما اداره محلی را مقصر اصلی کشتن این محصل خود می‌دانیم که برای رهایی شان بسیار کوتاهی کردند."

از سوی هم شماری دیگر از راهپیمایان با صدور قطعنامه هشت ماده‌ای خواهان به محاکمه کشانیدن عاملین کشتار غیر نظامیان، به ویژه کسانیکه دست به اختطاف می‌زنند، شدند.

در همین حال غلام ناصر خاضع والی غور نیز می‌پذیرد که تلاش های شان تا هنوز برای رهایی این محصلین نتیجه بخش نبوده ولی تأکید می‌کند که آنان برای آزاد ساختن چهار تن دیگر شان که در بند هستند، متعهد می‌باشند.

آقای خاضع گفت:

" متأسفانه که این گروه دهشت افگن دست خوده به خون این عزیز ما آلوده ساخت و ما تعهد می‌کنیم که انتقام این محصل خوده گرفته و چهار تن دیگر که تا هنوز در بند هستند رها خواهیم کرد."

محمد رحیم یکی از پنج محصل ربوده شده که جنازه اش پس از تیرباران شدن دیروز در حال از منطقه شاه تیغ این ولایت یافت شد که طالبان پس از خواستن هفت لک افغانی در بدل رهایی اش، وی را به قتل رساندند.

قدیر غفوری، غور

XS
SM
MD
LG