لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۰

لانگ وار ژورنال: تهدید طالبان به یک ولایت شمالی افغانستان


روزنامه انلاین لانگ وار ژورنال در شماره اخیر خود مطلبی را تحت عنوان " طالبان مسلح در افغانستان به مرکز یک ولایت شمالی خطر ایجاد کرده‎اند." نوشته‎است.

به نوشته این روزنامه، طالبان مسلح در افغانستان مرکز یک ولایت دیگر را نیز محاصره کرده و در این اواخر تلاش ورزیدند تا کنترول آن را بطور مکمل بدست آورند.

لانگ وار ژورنال می‎نویسد، از ۳۴ ولایت افغانستان، طالبان مسلح شش ولایت را با خطر مواجه کرده‎اند.

روزنامه از ولایت فاریاب یاد آور شده و نوشته است که طالبان مسلح یکشنبه گذشته از سه استقامت بالای میمنه مرکز فاریاب حمله کردند و مرکز اردوی ملی را هدف قرار دادند اما نیروهای افغان جلو این حمله را گرفتند.

لانگ وار ژورنال در ادامه می‎نویسد طالبان مسلح در حال حاضر از پانزده ولسوالی فاریاب حداقل در هفت آن درگیر جنگ‎اند و یک ولسوالی در تصرف آن‎ها قرار دارد.

روزنامه می‎افزاید، یک روز پیش از حمله بالای شهر میمنه، طالبان مسلح کاروان همراه با عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان را که بسوی ولسوالی غورماچ در حرکت بود هدف یک کمین قرار دادند.

طالبان مسلح ادعا کردند که بشمول ۵ قوماندان ۵۰ سرباز افغان را کشته‎اند.

روزنامه لانگ وار ژورنال نوشته‎است که طالبان مسلح از مرکز ۳۴ ولایت افغانستان بالای شش مرکز فشارها را افزایش داده‎اند.

روزنامه می‎نویسد، در شمال افغانستان طالبان مسلح در اطراف مرکز کندز و پلخمری مرکز بغلان حضور دارند همچنان در میمنه مرکز فاریاب و در جنوب در ترینکوت مرکز ارزگان و در لشکرگاه مرکز هلمند و در غرب در مربوطات فراه نیز طالبان مسلح فعالیت دارند.

وزارت دفاع امریکا در صحفه انترنتی خود مطلبی را در مورد افغانستان نوشته‎است که در آن روی دستاوردهای اخیر قوای امنیتی افغان تمرکز شده‎است.

وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون می‎گوید، نیروهای امنیتی افغان در جنگ امسال علیه طالبان مسلح دست آوردهای چشمگیری دارند، اما هنوز هم برخی مشکلات پا برجاست.

برید جنرال چارلس کلیفلیند سخنگوی نیروهای حمایت قاطع در یک کنفرانس تلیفونی به مقامات وزارت دفاع امریکا گفته‎است که حکومت افغانستان بالای دو بر سه نفوس افغانستان کنترول دارد. کنترول طالبان تنها بالای ده درصد نفوس‎است.

وزارت دفاع امریکا در صحفه انترنتی خود همچنان نوشته‎است که طالبان مسلح امسال در نظر داشتند تا پیش از رسیدن زمستان مراکز چند ولایت افغانستان را تحت کنترول خود قرار دهند اما مقامات امنیتی افغان در خنثی ساختن پلان‎های طالبان مسلح موفق شدند.

جنرال کلیفلیند سخنگوی نیرو های حمایت قاطع در افغانستان به وزارت دفاع امریکا گفته‎است که تخمین می‎شود که تا ختم امسال طالبان مسلح برخی از حملات مهم را انجام دهند.

به گفته وی، عملیات نظامیان افغان در کندز بخوبی به پیش می‎رود اما تصفیه این شهر از وجود طالبان مسلح زمان گیر است.

کلیفلیند می‎گوید، نیروهای افغان برای مصون ساختن لشکرگاه مرکز هلمند تلاش‎های موفقانه کرده‎اند و در آنجا نیروهای اضافی مستقر شده‎است. وی همچنان از فراه یاد آور شده است وضعیت امنیتی آنجا رو به بهبود است.

در صحفه انترنتی پنتاگون نوشته شده که نیروهای افغان فعلاٌ در حالت تهاجمی قرار دارند و عملکرد آن‎ها نسبت به سال قبل پیشرفت کرده‎است.

XS
SM
MD
LG