لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۹ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۰

سرخط: ملا هبت الله تلاش‌های صلح را آغاز کرده‌است


روزنامه های چاپ امروز کابل در بیشتر مطالب و تبصره های خود به موضوع صلح در افغانستان و انتقاد های تُند عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری پرداخته اند.

سرخط

روزنامه سرخط در مطلبی نوشته است که ملا هبت الله رهبر طالبان مسلح تلاش‌های صلح را آغاز کرده‌است.

در مطلب آمده است که یکی از مقامات طالبان به روزنامه گاردین چاپ بریتانیا گفته است که در گفتگوهای صلح اینبار پاکستان و برخی از همسایه های دیگر افغانستان نیز اشتراک خواهند داشت.

نویسنده مطلب همچنان گفته است، هدف سفر هیئت طالبان مسلح از قطر به پاکستان نیز ارائه معلومات در مورد صلح و برخی مسایل دیگر خوانده شده‌است.

انیس

روزنامه دولتی انیس در سرمقاله اش گفته است در آستانه فصل زمستان بار دیگر سر و صدا های صلح بالا گرفته است.

سرمقاله نویس هرچند برای موفقیت تلاش‌های صلح ابراز امیدواری کرده اما گفته است که نیروهای امنیتی افغان نیز در بیشتر ساحات حملات مخالفان مسلح را عقب زده‌اند و وضعیت امنیتی در کنترول است.

نویسنده سرمقاله گفته است که نیروهای امنیتی باید تلاش کنند تا در مناطق دور افتاده نیز از فعالیت های مخالفان مسلح جلوگیری کنند و آنان را مجبور سازند تا راه صلح و گفتگو را در پیش گیرند.

سرمقاله نویس سفارش کرده که نیروهای امنیتی افغان باید زیر تأثیر گفتگوهای صلح قرار نگیرند بخاطریکه به گفته نویسنده پیش از این نیز همچو سر و صداها بلند شده اما نتایجی در پی نداشته است.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت در سرمقاله اش به اظهارات و انتقادات اخیر عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری پرداخته است.

سرمقاله نویس گفته است که آقای دوستم محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان را به قوم و سمت گرایی متهم کرده‌است.

سرمقاله نویس به نقل ازعبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری نوشته است که برای آقای غنی کسانی بهتری و اولویت دارند که به زبان پشتو صحبت می‌کنند و یا هم از ولایت مربوط به وی هستند.

سرمقاله نویس گفته است که جنرال دوستم، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه را نیز متهم به قوم پرستی ساخته و گفته است، هر کسیکه تاجک باشد اگر نام نیک و توانایی کاری هم نداشته باشد از سوی وی مقرر می‌شود.

سرمقاله نویس سرنوشت گفته است که حکومت وحدت ملی به عذاب جدی برای مردم مبدل شده که هم آنان را مورد اذیت قرار می‌دهد و هم نگرانی از آزار دایمی از سوی این حکومت متصور است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG