لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۸

زاخیلوال: اظهارات برخی مقامات پاکستان غیر مسئولانه و نادرست است


حکومت افغانستان اظهارات شماری از مقامات پاکستانی به ارتباط حملۀ اخیر در کویته را غیر مسئولانه و نادرست خوانده، رد می‌کند.

عمر زاخیلوال سفیر و نمایندۀ خاص رئیس جمهور افغانستان در پاکستان روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که مردم افغانستان درد و رنج تروریزم را از همه بیشتر احساس می‌کنند.

او ابراز تأسف نمود که از واقعات مرگبار چون حملۀ اخیر کویته برای توجیه پالیسی‌های نادرست استفاده می‌شود.

او گفت:

"اظهارات جانب پاکستانی که در آن به گونۀ نام افغانستان گرفته می‌شود، اگر هدف از این سخن‌ها این باشد که گویا خدا نخواسته مقامات مسئول از جانب افغانستان در این حملات دست دارند چنین اظهارات غیر مسئولانه می‌باشند. قبلاً وزیر دفاع پاکستان نیز چنین اظهارات غیر مسئولانه داشت که حداقل بی‌معلوماتی و در اغلب چشم سفیدی وی را نشان می‌دهد."

سفیر و نمایندۀ خاص افغانستان در پاکستان می‌گوید که این بعید نیست که برخی از گروه‌های دهشت افگن از پاکستان به افغانستان رفته باشند و از آنجا حملات را در پاکستان سازماندهی کرده باشند ولی ارتباط دادن این حملات به افغانستان برای مغشوش ساختن اذهان مردم ادعا می‌شود.

تورن جنرال شیر افگن قوماندان ملیشه‌های سرحدی پاکستان روز سه شنبه به رسانه‌ها گفت که حمله بر اکادمی پولیس کویته از سوی لشکر جنگوی انجام شد و مهاجمان از سوی افغانستان دستور می‌گرفتند.

او گفت که دشمنان داخلی و خارجی برای برهم زدن صلح و آرامی در کویته تلاش می‌کنند.

داکتر محمد تقی، نویسنده و کارشناس مسایل سیاسی پاکستان مقیم امریکا در بارۀ چنین اظهارات مقامات پاکستانی به رادیو آزادی گفت امکان دارد برخی گروه‌های شبه نظامی در امتداد سرحدات افغانستان و پاکستان پناه گرفته باشند ولی موقف دولت افغانستان در برابر تروریزم واضح است.

وی گفت:

"امکان دارد که گروه‌های چون لشکر جنگوی یا دیگر گروه‌ها در مناطق سرحدی افغانستان و پاکستان پناه گرفته باشند. ولی به ارتباط افغانستان به همه معلوم است که داکتر اشرف غنی و حکومت وی نه تروریستان را می‌پذیرد و نه از آن‌ها حمایت می‌کند و این یک تفاوت آشکار میان سیاست‌های افغانستان و پاکستان است."

در حملۀ دوشنبه شب بر اکادمی پولیس در کویته شصت و یک تن کشته شدند.

حکومت بلوچستان بخاطر این رویداد سه روز ماتم ملی اعلان کرده‌است.

منوهر پریکار، وزیر دفاع هند دیروز بخاطر این حمله ابراز تأثر نموده گفت که تروریزم و دهشت افگنی در هیچ جای دنیا پذیرفته نمی‌شود و هیچ دولت نباید از تروریزم حمایت کند چون دهشت افگنان حامیان خود را هم ضربه می‌زنند.

XS
SM
MD
LG