لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۷

والی غور: عملیات تصفیوی اساسی علیه داعش در غور راه اندازی شود


والی غور جنگجویان این گروه را قاتل مردم عام خوانده و خواستار عملیات بر ضد این گروه از سوی حکومت مرکزی است.

پس از تیر باران کردن بیش از سی تن در ولایت غور حالا والی این ولایت می‎گوید، گروهی که به نام داعش در غور فعالیت دارد تهدید جدی برای باشنده‎های این ولایت است.

غلام ناصر خاضع روز پنج شنبه به رادیو آزادی گفت که این گروه از ده سال به این‌طرف گاهی با طالبان و گاهی هم با داعش همکاری داشته و از هیچ جنایتی در برابر مردم ملکی دریغ نکرده‎است.

به گفته وی، این گروه در شمال فیروزکوه مرکز غور حضور دارند و در سال‎های قبل نیز دست به کشتار مردم، اخاذی‎ها و چور و چپاول زده‎اند.

قربانیان ملکی غور
قربانیان ملکی غور

وی افزود:

"به مردم بی‌گناه رحم ندارند و نگران کننده‎است زیرا نمی‎توانیم در کنار هر فرد ملکی یک سرباز ایستاده کنیم، از همین خاطر از مقامات حکومت می‎خواهیم تا عملیات اساسی و تصفیوی صورت گیرد."

این درحالیست که افراد مسلح که به گفته مقام‎های محلی غور مربوط داعش اند، بیش از ۳۰ تن از ملکیان را سه شنبه در نزدیکی فیروزکوه مرکز ولایت غور گلوله باران کردند.

این رویداد با واکنش‎های تند داخلی و خارجی روبرو شد و رئیس جمهور غنی در اعلامیه گفته‎است از عاملان قتل غیر نظامیان در غور، انتقام خواهد گرفت.

سازمان ملل متحد و سازمان عفو بین‌الملل نیز کشتار غیر نظامیان در ولایت غور را شدیداً تقبیح کرده‎اند.

کشتار غیر نظامیان در غور پیشینه نیز داشته‎است، دو سال قبل به گفته مقام‎های محلی غور همین افراد مسلح دو موتر را متوقف کرده و سپس ۱۴ مسافر آن را به ضرب گلوله به قتل رساندند.

شورای ولایتی غور می‎گوید که این گروه سرباز گیری نیز کرده‎است.

فضل‌الحق احسان رئیس شورای ولایتی غور در این مورد گفت:

"این‎ها در دو سه نقطه حضور دارند و افراد جاهل و بی‌سواد را به صفوف‌شان جذب کرده‎اند."

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفته‎است که نیروهای امنیتی در غور برای پیدا کردن و مجازات عاملین کشتار افراد ملکی در این ولایت دست به کار شده‎اند.

از سوی هم وزارت دفاع افغانستان نیز از آغاز عملیات گسترده در این ولایت سخن می‎زند.

رادمنش: همین اکنون قطعات ما احضارات می‎گیرند تا این عملیات را هرچه زودتر آغاز کنند.
رادمنش: همین اکنون قطعات ما احضارات می‎گیرند تا این عملیات را هرچه زودتر آغاز کنند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت اطمینان می‎دهد که این گروه مسلح دولت را از بین خواهند برد.

وی افزود:

"ما همین اکنون در منطقه پساوند ولایت غور عملیات داریم، همین اکنون قطعات ما احضارات می‎گیرند تا این عملیات را هرچه زودتر آغاز کنند."

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید در گذشته نیز علیه این گروه عملیاتی صورت گرفته اما آنان در هنگام عملیات از یک محل به محل دیگر فرار کرده‌اند.

در این حال عتیق‌الله امرخیل کارشناس نظامی می‎گوید تا زمانی‎که اعتماد مردم از سوی حکومت کسب نشود و ریشه‎های تمویل هراس‌افگنان قطع نگردد، انجام هر گونه عملیات بر ضد گروه‎های مسلح دستاوردی قابل ملاحظه نخواهد داشت.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG