لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۳

دیده بان حقوق بشر گفته‌است شربت گل را از پاکستان خارج خواهد کرد


والستریت ژورنال مقاله را در باره شربت گل زن مشهور افغان نوشته که به اتهام جعل اسناد در پاکستان دستگیر شده‎است.

او که عکس اش با چشمان سبز رنگ در مجله نشنل جیو گرافی چاپ شد، شهرت جهانی یافت.

به نوشته والستریت ژورنال شربت گل در حال حاضر در شهر پیشاور پاکستان زنده‎گی می‎کند و روز چهار شنبه از سوی مقامات امنیتی پاکستان دستگیر شده‎است.

نشریه سازمان دیده بان حقوق بشر و یا هیومن رایتس واچ نوشته، این خانم را که به سطح جهان شهرت دارد، از پاکستان خارج خواهد کرد.

این نشریه می‎نویسد، شربت گل دوازده سال داشت که از وی عکس برداری شد و عکس اش توجه جهان را جذب کرد، اما او اکنون پس از سی و دو سال بار دیگر توجه جهان را به خود جلب کرد که این بار دلایل منفی دارد.

به نوشته نشریه سازمان دیده بان حقوق بشر در پاکستان یک و نیم ملیون پناهجوی افغان سند رسمی اقامه پاکستان را دارد و حدود یک ملیون دیگر چنین اسنادی را در اختیار ندارند و با ترس و بیم این‎که امروز فردا دستگیر می‎شوند، در این کشور بسر می‎رند.

نویسند مقاله می‎افزایید، همین ترس و بیم مانند شربت گل تعدادی زیادی را واداشته تااسناد جعلی اقامه پاکستان را بدست آوردند.

شماری دیگر از روزنامه‎ها و نشریه‎های غربی مقاله‎های را در باره حملات هوایی طیاره‎های بی سرنیشن امریکا بر پناگاه‎های گروه القاعده در ولایت کنر افغانستان به نشر رسانده‎اند.

روزنامه نیویارک تایمز در یک مقاله به اعلامیه وزارت دفاع امریکا اشاره کرده می‎نویسد، طیاره بی پیلوت امریکایی دو رهبر ارشد شبکه القاعده را در ولسوالی غازی آباد کنر مورد هدف قرار داده، کشته‎است.

روزنامه نیویارک تایمز در این مقاله می‎نویسد، این حملات در چند سال گذشته در افغانستان یکی از مهمترین حملات هوایی به شمار می‎رود.

روزنامه از قول سخنگوی وزارت دفاع امریکا می‎نویسد، که می‎گوید، این دو رهبر شبکه القاعده یکی فاروق القحطانی القطری و دیگر بلال العتیبی نام داشتند.

پیتر کوک گفت، این دو رهبر القاعده مصروف ایجاد مراکز امن برای جنگجویان القاعده در افغانستان بودند تا بتوانند، جنگجویان را در این مراکز تربیت نظامی دهند و از آن‎جا غربی‎ها را تهدید نمایند.

روزنامه نیویارک تایمز از منابع پینتاگون نقل کرده می‎نویسد، مقامات امریکایی از چهار سال به این سو، در جستجوی القحطانی بودند.

القحطانی، در اعلامیه وزارت دفاع امریکا از جمله رهبران مهم القاعده معرفی شده، کههمزمان چندین وظیفه را در این گروه انجام می‎داد. وزارت دفاع امریکا می‎گوید، القحطانی، علاوه بر طرح حملات بر نیروهای امریکایی و ایتلاف در افغانستان، مصروف تهیه و توزیع سلاح ومهمات به شورسیان در این کشور بوده و همچنان برای گروه‎های تندرو امکانات مالی فراهم می‎کرد.

روزنامه نیویارک تایمز در ادامه به نقل از مقامات امریکایی می‎نویسد که می‎گویند، اسناد و مدارک که هنگام حمله بر اسامه بن لادن رهبر گروه القاعده بدست آمده، نشان می‎دهند که القحطانی در جریان چندین سال، فعالیت جنگجویان گروه القاعده را از شمال پاکستان در امتداد سرحد افغانستان اداره می‎کرد.

روزنامه واشنگتن پست نیز مقاله را در باره کشته شدن این دو عضو گروه القاعده به نقل از وزارت خزانه امریکا به نشر رسانده می‎نویسد، فارق القحطانی القطری در عربستان سعودی متولد گردیده و ممکن تابعیت قطر را بعد از آن قبول کرده باشد.

وزارت خزانه امریکا القحطانی را تروریست بین المللی خوانده است.

واشنگتن پست در ادامه مقاله می‎نویسد، اداره اوباما می‎خواهد که جلو احیای پناگاه‎های امن گروه القاعده را در افغانستان بگیرد.

XS
SM
MD
LG