لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۴

جهان

یونسف: حدود ۳۰۰ ملیون کودک جهان در هوای آلوده زنده‌گی می‌کنند

اداره یونسف سازمان ملل متحد می‎گوید، حدود ۳۰۰ ملیون کودک در جهان در مناطقی زنده‎گی می‎کنند که هوای آن شدیداً آلوده است.

در گزارش تازه اداره یونسف گفته شده از این جمله حدود ۲۲۰ ملیون کودک در آسیای جنوبی که هوای آن شش مراتبه آلوده تر از مقیاس تعیین شده توسط سازمان صحی جهان است، زنده‎گی می‎کنند.

انتونی لاک رئیس اجرایی اداره یونسف گفته‎است، هوای آلوده در مرگ حدود ۶۰۰ هزار کودک زیر سن پنج سال نقش دارد.

این اداره از حکومت‎های جهان که در ماه آینده در مراکش در اجلاس گرم شدن اقلیم جهان گردهم می آیند خواسته است که به خاطربهبود وضیعت صحی و همچنان بطی ساختن گرم شدن اقلیم جهان روی استفاده از مواد سوخت فوسیلی محدودیت وضع کنند.

این ادراه همچنان از کشورهای جهان خواسته‎است با اجتناب از نزدیک بودن فابریکه‎ها و سایر منابع آلوده گی هوا با مکاتب و ساحات بازی، تماس اطفال را با هوای آلوده کاهش دهند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

رای دهی زود هنگام برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا در برخی از ایالت ها آغاز شد

یکی از مراکز رای دهی در ایالت ویرجینیا.
یکی از مراکز رای دهی در ایالت ویرجینیا.

درحالی که شش هفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا باقیمانده است، در بعضی ایالت های این کشور پروسه رای دهی حضوری و پیش از وقت، آغاز شده است.

یک تعداد رای دهنده گان روز جمعه در ایالت ویریجینیا به پای صندوقهای رای رفتند . در منیسوتا و سوت داکوتا هم رای گیری صورت گرفت.

در اکثر ۵۰ ایالت امریکا عنعنه رای دادن قبل از وقت وجود دارد. نظر به گزارش خبرگزاری رویترز کمیته ملی حزب جمهوریخواه با وصف برخی گمانه زنی های که در مورد برگزاری انتخابات پیش از وقت داشت، اما نامز این حزب برای کرسی ریاست جمهوری، دونالد ترمپ ، در سال جاری از رای دهی پیش از وقت ، استقبال کرد.

هشت سرباز پاکستانی در نتیجه حمله افراد مسلح در خیبر پشتونخوا کشته شدند

نیروهای پاکستانی در یکی از مناطق نا آرام نزدیک به مرز افغانستان.
نیروهای پاکستانی در یکی از مناطق نا آرام نزدیک به مرز افغانستان.

مقامات امنیتی پاکستان در خیبرپختونخواه می گویند در حملات افراد مسلح هشت سرباز پاکستانی کشته شده اند.

روزنامه دان امروز شنبه از قول منابع امنیتی نوشته است که می گویند طالبان پاکستانی در منطقه لدای وزیرستان جنوبی ، و مناطق سپین وام و بنوی وزیرستان شمالی با قوای امنیتی پاکستان در گیر شدند.

در منطقه لدای وزیرستان جنوبی یک گروه مسلح بر پوسته قوای امنیتی پاکستان حمله کرد که در نتیجه آن شش عسکر پاکستانی و پنج حمله کننده مسلح کشته شدند. دو تن دیگر در حملات دیگر جان داده اند.

خیبر پختونخواه و بلوچستان دو ایالت نا آرام پاکستان اند که در یکی آن تا حد زیاد تحریک طالبان پاکستان تی تی پی و در دیگرش جدايی طلبان بلوچ فعالیت می کنند.

صدراعظم جرمنی در سفر به نیویارک، طرح اصلاح سازمان ملل را مطرح می‌کند

اولاف شولتز صدر اعظم جرمنی
اولاف شولتز صدر اعظم جرمنی

اولاف شولتز صدر اعظم جرمنی هفته آینده در نیویارک با تعدادی از رهبران جهان دیدار خواهد کرد.

او قرار است امروز ۲۱ سپتمبر برای شرکت در نشست آینده سازمان ملل متحد عازم امریکا شود و در آنجا طرحی برای اصلاح سازمان ملل ارائه کند.

حکومت جرمنی گفته است که صدراعظم این کشور به تاریخ ۲۳ سپتمبر با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز گفتگو خواهد کرد.

زلینسکی در جریان سفر خود به ایالات متحده با جو بایدن، رئیس جمهور امریکا و دیگر رهبران این کشور، در مورد طرح پیروزی اش برای پایان دادن به جنگ در اوکراین بحث و گفتگو خواهد کرد.

شولتز همچنین در ۲۳ سپتامبر با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و لویس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برازیل نیز دیدار میکند.

کشته شدن ابراهیم عقیل فرمانده ارشد گروه حزب الله لبنان با واکنش‌های فراوان به همراه شده است

ساختمانی که هدف حمله اسرائیل قرار گرفت و فرمانده ارشد حزب الله لبنان در آن کشته شد.
ساختمانی که هدف حمله اسرائیل قرار گرفت و فرمانده ارشد حزب الله لبنان در آن کشته شد.

کشته شدن ابراهیم عقیل، فرمانده ارشد نظامی گروه حزب‌الله لبنان واکنش‌هایی را به دنبال داشته است. ابراهیم عقیل همراه با شمار دیگری از فرماندهان این گروه بر اثر حمله هوایی اسرائیل به جنوب بیروت، کشته شد.

به گزارش رادیوفردا بخش ایران رادیواروپای آزادی گروه حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای که شام جمعه ۳۰ سنبله منتشر شد کشته شدن ابراهیم عقیل را تایید کرد و از او به عنوان یکی از رهبران ارشد این گروه نام برد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این حمله را «وحشیانه و خبیثانه» و نقض حقوق بین‌الملل خواند و نوشت که لازم است توسط جامعه جهانی با قوی‌ترین عبارات محکوم گردد.

در همین حال شورای امنیت سازمان ملل متحد شام جمعه در جلسه‌ای به بررسی اوضاع لبنان و تنش‌ها در منطقه پرداخت. رزماری دی کارلو، معاون سرمنشی سازمان ملل در امور سیاسی، از تمامی کشورهای دارای نفوذ بر اسرائیل و حزب‌الله خواست که برای جلوگیری از تشدید خشونت‌ها که می‌تواند ویرانی‌هایی بزرگ‌تر به بار بیاورد استفاده کنند.

عبدالله بو حبیب، وزیر خارجه لبنان نیز در این جلسه اسرائیل را مسئول انفجار پیجرها و وسایل ارتباطی در کشورش متهم کرد و گفت که دیگر هیچکس در این جهان در امان نیست.

در همین حال جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، از شهروندان امریکایی خواست که در حال حاضر به لبنان سفر نکنند یا اگر در آن کشور حضور دارند فوراً آنجا را ترک کنند.

بحران در منطقه در پی حمله گروه افراطی حماس که ایالات متحده و اتحادیه اروپا آنرا یک سازمان تروریستی می دانند، به جنوب اسرائیل در سال گذشته آغاز شد. در حمله حماس حدود ۱۲۰۰ تن کشته و ۲۵۰ تن دیگر گروگان گرفته شدند. اسرائیل در واکنش به این حمله، عملیاتی را در سراسر نوار غزه آغاز کرد که به بر اساس گزارشها، تاکنون بیش از ۴۱ هزار نفر کشته برجای گذاشته است.

اتحادیهٔ اروپا ۳۹ میلیارد دالر برای بازسازی اوکراین قرضه می‌دهد

 اورزلا فون دیرلاین رئیس کمیسیون اروپا دردیدار با ولودیمیر زلیسنکی رئیس جمهور اوکراین در کیف.
اورزلا فون دیرلاین رئیس کمیسیون اروپا دردیدار با ولودیمیر زلیسنکی رئیس جمهور اوکراین در کیف.

اتحادیه اروپا برای بازسازی اوکراين یک قرضه ۳۹ میلیارد دالری را اعلان کرد.

اورزلا فون دیرلاین رئیس کمیسیون اروپا دیروز در جریان دیدار از کیف پایتخت اوکراين در مورد این قرضه سخن گفته و این قرضه را یک تعهد بزرگ دیگر برای بازسازی اوکراین خواند.

خانم فون دیرلاین گفته معنی هجوم بیرحمانه روسیه این است که اوکراین به حمایت دوامدار اتحادیه اروپا نیاز دارد.

ولودمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین در نشست خبری مشترک با فون دیرلاین گفت برنامه پیروزی این کشور در برابر هجوم روسیه در سال جاری به تصامیم فوری متحدان اوکراین متکی میباشد.

آقای زلنسکی افزود که اوکراین در نظر دارد که قرض اتحادیه اروپا را برای خرید تجهیزات دافع هوا، انرژی و خرید اسلحه داخلی به مصرف برساند.

سفیر تاجکستان در اسلام آباد با وزیر دفاع پاکستان در مورد اوضاع افغانستان بحث و گفتگو کرد

بیرق تاجکستان
بیرق تاجکستان

سفیر تاجکستان در اسلام آباد در رابطه با افغانستان و مسائل دیگر با وزیر دفاع پاکستان صحبت کرده است.

در یک اعلامیه وزارت خارجه پاکستان که ناوقت روز جمعه توسط خبرگزاری انترفاکس به نشر رسید، آمده است که یوسف شریفزاده سفیر تاجکستان با خواجه محمد اصف وزیر دفاع پاکستان در مورد وضعیت کنونی نظامی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان که به گفته آنها بر اوضاع امنیتی منطقه تاثیر مستقیم دارد ، صحبت کردند.

طرفین همچنان بر امنیت هوانوردی، و همکاری نظامی – تخنیکی بین دو کشور تمرکز کردند.

حکومت طالبان با اکثریت کشورهای آسیای میانه روابط نسبتاً خوب دارد ، اما با تاجکستان روابط آن سرد است.

با پاکستان نه تنها در دوره طالبان بلکه از چهار دهه به این سو روابط افغانستان متشنج میباشد.

حزب الله لبنان ده‌ها راکت را به قلمرو اسرائیل شلیک کرد

تصویر آرشیف: جریان شلیک راکت ها از لبنان به قلمرو اسرائیل
تصویر آرشیف: جریان شلیک راکت ها از لبنان به قلمرو اسرائیل

اردوی اسرائیل می گوید که ده ها راکت امروز جمعه از لبنان به قلمرو این کشور شلیک شده است.

پیش از این حزب الله که از سوی ایالات متحده امریکا یک سازمان تروریستی خوانده شده است، گفته بودکه با این راکت ها پایگاه های نظامی اسرائیل را هدف قرار داده است.

یک سخنگوی اردوی اسرائیل به خبرگزاری فرانسه گفت که «حدود ۱۴۰ راکت از لبنان ظرف یک ساعت» شلیک شد.

این راکت پراگنی پس از آن رخ داد که اردوی اسرائیل اعلام کرد ، ده ها راکت انداز را در طول شب هدف گرفت که آماده استفاده علیه اسرائیل بودند.

کمیته حفاظت از خبرنگاران جایزه بین المللی آزادی مطبوعات را به السو کورما شیوا، اهدا می‌کند

 السو کورما شیوا خبرنگار رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی
السو کورما شیوا خبرنگار رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی

خبرنگار رادیو اروپای آزاد-رادیو آزادی السو کورما شیوا یکی از چهار خبرنگار زنی است که توسط کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، CPJ، شایسته دریافت جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۲۴ شناخته شده‌ است.

خانم کورماشیوا که در روسیه زندانی بود، در ماه اگست گذشته در یک معامله تبادله زندانیان بین روسیه و غرب آزاد شد.

جودی گینزبورگ، مدیر اجرایی CPJ، در بیانیه‌ای گفت که برندگان جوایز بین‌المللی آزادی مطبوعات نمونه‌هایی از کار حیاتی هستند که خبرنگاران برای کشف حقیقت در جایی که تلاش برای پنهان کردن آن وجود دارد، انجام می‌دهند

وی افزود که در چنین سالی که برای خبرنگاران و آزادی مطبوعات ویرانگر بود، ایستادن در کنار خبرنگاران باعث افتخار است.

کورماشیوای ۴۷ ساله این جایزه را در ماه نوامبر همراه با سه خبرنگار دیگر به نام های شروق العیله خبرنگار فلسطینی، قویمی دی لئون خبرنگار گواتیمالا و سمیرا سباو خبرنگار نایجریایی دریافت خواهد کرد.

مشاورین سازمان ملل خواهان ایجاد یک نهاد برای تنظیم بهتر تکنالوژی « هوش مصنوعی» شدند

تصویر آٰرشیف
تصویر آٰرشیف

یک گروه عالی مشاورین سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کردند که لازم است یک نهاد اجرایی بین المللی برای هوش مصنوعی یا AI ایجاد شود و از سازمان ملل متحد خواست تا برای تنظیم اصول برای این تکنالوژی که به سرعت در حال رشد است، یک بنیاد بین المللی ایجاد کند.

این گروه گفته است که هوش مصنوعی "دنیای ما را تغییر می دهد"، فرصت های جدید قابل توجهی را در زمینه های جدید علم ایجاد می کند، اقتصاد را برای بهبود صحت عمومی و زراعت و شبکه های انرژی را بهبود می بخشد.

به گفته آنها، اگر هوش مصنوعی تنظیم نشود، تنها کشورها، شرکت ها و افراد محدودی از آن بهره می برند و این سیستم های قدرتمند که وابستگی بیشتری به سیستم های فعلی خواهند داشت، می توانند در دنیا به حدی ارتقا نمایند که در نتیجه می توان در آن سلاح هایی ساخت که به تنهایی کار می کنند و صلح و امنیت جهان را با خطر روبرو خواهند کرد.

زلینسکی: مسکو۴۰ هزار سرباز را برای جنگ با نیروهای اوکراینی به منطقه کورسک روسیه اعزام کرده

 ولودیمیرزلینسکی رئیس جمهور اوکراین
ولودیمیرزلینسکی رئیس جمهور اوکراین

رئیس جمهور اوکراین می گوید که به دلیل حمله اوکراین به منطقه کورسک در جنوب روسیه، روسیه مجبور به اعزام ۴۰ هزار نیرو به این منطقه شده است.

ولودیمیرزلینسکی این اظهارات را روز پنجشنبه پس از اظهارات ضد و نقیض مسکو و کیف درباره وضعیت منطقه کورسک بیان کرد.

اردوی روسیه دیروز مدعی شد که در جنگ برای بیرون راندن نیروهای اوکراینی از منطقه، پیشرفت هایی داشته است، اما اردوی اوکراین اعلام کرد که حمله تهاجمی روسیه را دفع کرده اند.

نیروهای اوکراینی در اوایل ماه اگست سال روانی میلادی به کورسک حمله کردند و هنوز مناطق وسیعی از منطقه را تحت کنترل دارند.

رئیس جمهور اوکراین گفت که کیف قصد ندارد این منطقه را حفظ کند، اما می تواند به پیروزی اوکراین در مذاکرات احتمالی صلح کمک کند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG