لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۷

هکر های روسی از آسیب پذیری "ویندوز" استفاده کرده اند


با هر روزی که از توسعه، انکشاف و استفادهء گسترده از تکنولوژی کمپیوتری در عرصه های مختلف زنده گی انسانی می گذرد، به همان اندازه مصوونیت اطلاعات و حفظ حریم شخصی افراد به یک مسئلهء مهم و نگرانی در خور توجه مبدل می شود.

اخیراً شرکت تکنولوژی مایکروسافت که بخش عمدهء کمپویترها در جهان با استفاده از سیستم عامل ویندوز آن کار می کند، هوشدار داده است که هکر های روسی از آسیب پذیری سیستم عامل مایکروسافت ویندوز، بهره برداری کرده اند.

هکرهای روسی به حملات انترنتی بالای نهاد های سیاسی در ایالات متحدهء امریکا متهم اند. شرکت مایکروسافت که سیستم عامل ویندوز را ساخته است، به تاریخ اول نوامبر در یک اعلامیهء که در سایت انترنتی این شرکت نشر شد، گفته است، تعدادی اندک هکرها که خودرا گروهء سترون تیوم(Strontium)، خرس خیالی یا (APT 28) یاد می کنند از برنامهء سپیر فشنگ(spear phishing) برای هک کردن کمپیوتر ها استفاده کرده اند.

افشای حملات تازهء انترنتی توسط شرکت مایکروسافت بعد از آن صورت گرفته است که واشنگتن مسکو را به راه اندازی یک کمپاین بی سابقهء حملات انترنتی در سال جاری به خاطر برهم زدن و بی اعتبار ساختن انتخابات ریاست جمهوری امریکا متهم کرده است.

شرکت مایکروسافت می گوید، به خاطر حفاظت سیستم عامل ویندوز در برابر تهدید تازهء هکر ها به تاریخ هشتم نوامبر در روز انتخابات ریاست جمهوری امریکا یک پتچ(patch) یا اپدیت تازه پخش و توزیع خواهد شد.

یک متخصص استخباراتی ایالات متحدهء امریکا در امور فعالیت های سایبری روسیه به آژانس خبری رویترز گفته است، گروهء "خرس خیالی" برای (GRU) یا ادارهء استخبارات نظامی روسیه کار می کند که توسط مقامات استخبارتی امریکا در هک کردن دیتابیس ایمیل های حزب دموکرات امریکا مسوول دانسته می شود.

شرکت مایکروسافت گفته است که حمله کننده گان از آسیب پذیری بودن فلش پلیر شرکت تکنولوژی ادوبی(Adobe) و یک پروگرام در سیستم عامل مایکروسافت ویندوز بهر برداری کرده اند.

شرکت تکنولوژی ادوبی به تاریخ 31 اکتوبر یک پتچ(patch) یا اپدیت تازهء فلش پلیر را پخش و توزیع کرد.

مایکروسافت همچنان شرکت رقیبش گوگل را سرزنش کرده است که قبل آنکه مایکرو سافت بتواند برای مشکل در سیستم عامل ویندوز یک راه حل بیابد، این مسئله را افشا کرده است.

به این ترتیب، اگر رشد و توسعهء تکنولوژی و دسترسی به شبکهء جهانی انترنت از یکسو مزیت های خودش را دارد، از جانب دیگر با دشواری های خاص آن نیز باید دست و پنجه نرم کرد.

XS
SM
MD
LG