لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

گاردین: "القحطانی" از ۴ سال بدینسو در تعقیب امریکا قرار داشت


روزنامه گاردین در شماره اخیرش در مورد کشته شدن یک عضو ارشد شبکه القاعده در افغانستان نوشته‎است.

گاردین می‎نویسد، فاروق القحطانی کسیکه از مدت طولانی با اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده روابط بسیار نزدیک داشت در یک حمله هوایی امریکا در ماه اکتوبر در افغانستان کشته شد.

روزنامه در ادامه می‎گوید، این رهبر القاعده برای جنوب شرق افغانستان در یک حمله هوایی از سوی اردوی امریکا در حالی کشته شد که این شبکه در پی ایجاد پناهگاه‎های امن در افغانستان است.

گاردین به نقل از پیتر کوک سخنگوی وزارت دفاع امریکا نوشته است که حمله هوایی که در آن فاروق القحطانی کشته شده‎است در ۲۳ اکتوبر در ولایت کنر راه اندازی شد.

پیتر کوک افزود:

" این حمله موفق نمونه دیگری از عملیات امریکا برای سرکوبی شبکه‎های تروریستی بین المللی و هدف قرار دادن رهبران آن‎هاست که در پی راه اندازی حملات بالای امریکا، منافع امریکا و متحدان ما در خارج از کشور اند."

گاردین به نقل از سخنگوی پنتاگون نوشته‎است که بلال العتیبی یک عضو دیگر القاعده نیز در یک حمله جداگانه در کنر هدف قرار داده شده اما نتایج این حمله هنوز روشن نیست.

مقام‎های امریکایی گفته‎اند، حمله هوایی اخیر در کنر یکی از مهمترین حملات طی چندین سال گذشته بالای شبکه القاعده بود.

به نوشته روزنامه گاردین، فاروق القحطانی از چهار سال بدینسو در تعقیب وزارت دفاع امریکا قرار داشت و این عضو القاعده از یک مدت طولانی تا سال ۲۰۱۱ میلادی پیش از کشته شدن اسامه بن لادن با او در تماس نزدیک بود.

گاردین در ادامه نوشته است که القحطانی از سال ۲۰۰۹ میلادی دوباره در افغانستان به فعالیت آغاز کرد و از نیمه ۲۰۱۰ میلادی رهبری این شبکه را در افغانستان به پیش می‎برد در حالیکه معاون او بلال العتیبی به عنوان فرد دوم یا سوم القاعده در افغانستان شناخته میشد.

باستن گلوب

روزنامه باستن گلوب در شماره اخیرش مطلبی را در مورد مهاجرین افغان نوشته است.

به نوشته این روزنامه، یگانه کشوریکه در حال حاضر بیشترین مهاجرین افغان را نسبت به دیگر کشورها در اروپا و جنوب آسیا می‎پذیرد، خود افغانستان است.

باستن گلوب نوشته‎است، تا پایان سال جاری عیسوی انتظار می‎رود یک و نیم ملیون مهاجر افغان به افغانستان بازگشت کنند. به گفته این روزنامه بسیاری از این مهاجرین ممکن بگونه زور به افغانستان منتقل شوند.

باستن گلوب در ادامه نوشته است که برخی از مهاجرین افغان از اروپا باز می‎گردند جایکه اخیراٌ قراردادی را برای بازگشت مهاجرین با حکومت افغانستان امضاء کرد.

روز نامه می‎گوید، از جمع ده‎ها هزار مهاجر افغان که اخیراٌ به اروپا پناه برده‎اند هزارها تن شان در بی سرنوشتی بسر می‎برند.

باستن گلوب نوشته‎است در جمع مهاجرین افغان که به افغانستان بازگشت می‎کنند بیشترین آن‎ها از ایران و پاکستان اند.

روز نامه به نقل از سازمان ملل نوشته‎است که در حال حاضر حدود یک اعشاریه ۳ میلون افغان با داشتن اسناد قانونی در پاکستان مستقر اند در حالیکه بیش از ۷۰۰ هزار مهاجر افغان بدون مدرک در آنجا زنده‎گی می‎کنند.

باستن گلوب به نقل از برخی از مهاجرین افغان در پاکستان نوشته‎است که آزار و اذیت و تبعیض مقامات پاکستانی در این اواخر بیش از حد شده‎است.

XS
SM
MD
LG