لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۰

در رایدهی قبل از موعد هیلری کلنتن پیشی گرفته است


ناظران انتخابات امریکا می‌گویند، قبل از روز اصلی انتخابات بطور بی‌سابقه رای داده شده‌است و به گفته آنها این آرا بیشتر توسط امریکایی‌های اسپانوی استفاده شده و به نظر می‌رسد که وزنۀ آرا به نفع هیلری کلنتن نامزد حزب دموکرات بیشتر شده باشد.

رایدهی قبل از موعد پنجاه روز قبل از روز اصلی انتخابات در امریکا آغاز می‌شود.

شفیق همدم کارشناس سیاسی افغان مقیم امریکا در مورد رایدهی قبل از موعد به رادیو آزادی گفت:

شفیق همدم کارشناس سیاسی افغان مقیم امریکا
شفیق همدم کارشناس سیاسی افغان مقیم امریکا

"در برخی ایالت‌ها انتخابات داخلی حزبی و ملی قبل از موعد انجام می‌شود. چون این انتخابات نه تنها انتخابات ریاست جمهوریست، بلکه انتخابات شورا‌های ولایتی، کانگرس و مجلس سنا هم می‌باشد. به همین علت، رای دهی در امریکا قبلاً آغاز شده و در نهایت روز ملی آن هشتم نوامبر است."

آژانس خبری اسوشیتدپرس گزارش داده‌است که حداقل ۴۳.۲ ملیون تن تا هشتم نومبر رای داده‌اند و تخمین می‌شود که تعداد این رای‌ها به بیش از پنجاه ملیون برسد.

این رقم حدود ۴۰ درصد آرای مجموعی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا را تشکیل می‌دهد.

امریکایی‌های اسپانوی در ایالات فلوریدا، نوادا و کلورادو قبل از وقت رای داده‌اند. این‌ها ایالت‌های اند که باید دونالد ترمپ نامزد حزب جمهوریخواه در آن برنده شود، تا به قصر سفید راه بیابد.

در ایالت فلوریدا ۶.۴ ملیون رای قبل از موعد داده شده است و به نوشته آژانس خبری اسوشیتدپرس این رقم سه تا چهار بار بیشتر از رقم قبلاً تخمین شده‌است.

در ایالت فلوریدا دموکرات‌ها ۳۹.۹ درصد و جمهوریخواهان ۳۸.۵ درصد آرا را از آن خود ساخته اند.

در ایالت کارولینای شمالی نیز بیش از تخمین رای داده شده‌است. در این ایالت ۴۲ درصد آرا به دموکرات‌ها و ۳۲ درصد آن به جمهوریخواهان داده شده‌است.

روبی مووک مدیر کمپاین انتخاباتی هیلری کلنتن نامزد حزب دموکرات می‌گوید، نتایج آرای قبل از موعد دلالت بر آن می‌کند که هشتم نوامبر دموکرات‌ها با قوت قلب رای خواهند داد و این اطمینان را حاصل کرده‌اند که جلوتر اند.

روبی مووک به شبکهء تلویزیونی ای. بی. سی گفته است، به آرای قبل از وقت خیلی امیدوار است و در دو روز گذشته در ایالات فلوریدا بطور قابل ملاحظه رای داده شده‌است. به گفته وی در ایالت کارولینای شمالی هم نتیجه برای حزب دموکرات امیدوار کننده و مثبت است.

در ایالت نوادا نیز برای هیلری کلنتن ۴۲ درصد و برای دونالد ترمپ ۳۶ درصد رای قبل از موعد داده شده‌است.

دونالد ترمپ در آرای قبل از موعد در ایالت‌های اریزونا، لووا و اوهایو از هیلری کلنتن جلوتر است. در ایالت اریزونا به دونالد ترمپ ۴۰ درصد و به هیلری کلنتن ۳۴ درصد رای قبل از وقت داده شده‌است.

XS
SM
MD
LG