لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۹

واشنگتن پُست: تأثیرات انتخابات امریکا بالای افغانستان


گزارش یونما

در حالیکه ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان گفته‎است که در حال حاضر تلفات ملکی ناشی از بمباردمان هوایی را در ولایت کندز بررسی می‎کند که در اثر آن حداقل ۳۲ فرد ملکی کشته و ۱۹ تن مجروح شدند، سازمان ملل متحد در گزارش اخیر خود با نقل قول از تادامیچی یاماماتو (Tadamichi Yamamoto) فرستاده خاص این سازمان برای افغانستان نوشته‎است که از دست رفتن زند‎گی انسان‎ها غیر قابل پذیرش بوده و تلاش‎های صلح و ثبات را در افغانستان متاثر می‎سازد.

در این حال چمپا پاتیل مسئول سازمان عفو بین‌الملل در جنوب آسیا در عکس‌العمل به این گزارش سازمان ملل متحد در یک اعلامیه جداگانه رویدادهای وحشتناک هفته گذشته در ولایت کندز را تازه ترین رویدادها در لست در حال افزایش حملاتی خوانده‎است که منجر به تلفات افراد ملکی در افغانستان شده‎اند.

سازمان عفو بین‌الملل از این تحقیقات استقبال کرده‎است.

واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست به یک موضع کاملا ًمتفاوت پرداخته، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری هشتم نوامبر در امریکا و تأثیرات آن بالای افغانستان، در شماره اخیر خود تحت عنوان "هزاران کیلومتر دور از امریکا، افغان‌ها در مورد تأثیرات نتایج رایدهی بالای شان نگران اند." می‌نویسد، یکی از چند کشوریکه با هر تغییر و پیچ و تاپ در پالیسی خارجی امریکا متاثر شده، افغانستان است.

کشوری که واشنگتن زمانی در جنگ نیابتی دوران جنگ سرد از آن حمایت می‎کرد، بعد در جریان جنگ‎های داخلی در این کشور تنها گذاشته شد، سپس از سرکوب اسلامگرایان نجات داده شد، بعد هم تحت اداره بارک اوباما با موجودیت سیل نظامیان امریکایی به شکل دموکراسی مدرن اسلامی در آورده شد.

روزنامه واشنگتن پُست می‎نویسد، بناءً جای تعجب نخواهد بود که به نظر برسد که افغان‎ها مانند امریکایی‎ها به دو دسته در انتخابات ریاست جمهوری امریکا تقسیم شده اند. تعدادی از افغان‎ها امیدوار ادامه مداخله نظامی و سیاسی واشنگتن در کشور شان اند، ولی تعداد دیگر خواهان تغییرات بنیادی اند.

به نوشته روزنامه واشنگتن پُست، اما در دفاتر، سماوار‎ها و سرویس‎های شهری، افغان‎ها از نزاع و مشاجره بین ترمپ نامزد حزب جمهوری خواه و کلنتن نامزد حزب دموکرات گیچ شده‎اند.

آن‎ها در این مورد فکر می‎کنند که دونالد ترمپ چقدر در مورد ممنوعیت دخول مسلمانان به امریکا جدیست و آیا هیلری کلنتن نیروهای امریکایی را در افغانستان باقی خواهد گذاشت؟

در حالی‎که تعدادی افغان‎ها در صحبت با روزنامه واشنگتن پُست ریاست جمهوری دونالد ترمپ برای همه مسلمانان را متخاصم خوانده‎اند، تعدادی هم اظهارات او را رد کرده آن را حرف‎های کمپاین انتخاباتی دانسته‎اند.

به نوشته روزنامه واشنگتن پُست، تعدادی زیاد افغان‎ها هم گفته‎اند که آن‎ها تصور می‎کنند، احتمال دارد هیلری کلنتن در انتخابات برنده شود و او سیاست خارجی اداره اوباما را ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG