لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

آیا دونالد ترمپ می‌تواند وعده‌هایش را عملی کند؟


طبق قانون اساسی امریکا سیاست خارجی رئیس جمهور امریکا باید از حمایت کانگرس برخوردار باشد.

اگر دونالد ترمپ بخواهد که تعهدات خود را که در جریان مبارزات انتخاباتی بمیان گذاشته عملی کند به حمایت قوه های مقننه و قضایه نیاز خواهد داشت.

او تعهد کرده بود که مالیه شرکت ها را کم می‌کند، در قوانین کار تعدیل بار می‌آورد و تعدیلات رئیس جمهور اوباما را در ساحه خدمات طبی تغییر خواهد داد. اما این اقدامات و اقدامات مشابه آن به حمایت کانگرس نیاز دارد.

از سوی دیگر به نظر بعضی کارشناسان شاید ترمپ این تعهدات خود را بجا آورد و از صلاحیت‌های خود در قوه اجرائیه کار بگیرد.

آن گروهی که از چند ماه با آقای ترمپ همراه می‎باشند، می‎گویند وقتی که آقای ترمپ در ۲۰ جنوری کار خود را بحیث رئیس جمهور آغاز کند بلا فاصله از صلاحیت اجرایی خود استفاده نموده و ۲۵ دستور را صادر خواهد کرد.

مسئول امور امریکا در مرکز مطالعات ستراتیژیک در لندن دینا الین می‌گوید، ترمپ در کمپاین انتخاباتی خود گفته بود که نسبت به امروز روابط بهتر با روسیه خواهد داشت تا دو کشور با هم داعش را سرکوب کنند.

ترمپ در ماه سپتمبر گفته بود که با رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین روابط نزدیک برقرار خواهد کرد.

ترمپ در آن وقت گفته بود که صحبت با پوتین نسبت به صحبت با رئیس جمهور اوباما برایش آسان تر خواهد بود.

مسئول برنامه آنسوی اتلانتیک هیننگ ریکی می‎گوید اگر ترمپ بسمت روسیه تمایل زیاد نشان بدهد، بطور مستقیم امنیت اروپا را متأثر می‌سازد.

ریکی گفته است وقتی که ترمپ می‌خواهد با ناتو سرحد تعیین کند، در آن وقت هم باید به حقایق توجه نماید.

به گفته ریکی روسیه پیهم تلاش خواهد کرد که ناتو و اروپا را ضعیف بسازد. اگر رئیس جمهور امریکا این کار را برایش انجم بدهد پوتین خرسند خواهد شد.

در رابطه با موافقتنامه اتُمی با ایران آقای ترمپ صلاحیت دارد که مذاکرات را در این مورد از نو آغاز کند. او قبلاً در این مورد تعهد کرده‌است.

طبق این موافقتنامه در سال ۲۰۱۵ ایران فعالیت‌های اتُمی خود را محدود ساخت و در بدل آن تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور بر طرف شدند.

به گفته ریکی تلاش ترمپ در این ساحه به مشکل رو به رو خواهد شد، زیرا باید تمام طرف‌های درگیر در این موافقتنامه حضور پیدا کنند که روسیه و اروپا هم در آن شامل می‌باشد.

ریکی می‌افزاید، اگر ترمپ در این ساحه اقدام کند امکان دارد که ایران بدست افراطگرایان برسد که بدون شک آنها برنامه‌های اتُمی ایران را احیا خواهند کرد.

در قسمت مهاجرین ترمپ گفته است ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری را که در امریکا بسر می‌برند و اسناد قانونی ندارند در ظرف دو سال از امریکا اخراج خواهد کرد.

او همچنان گفته است که برای عملی کردن این برنامه یک قوه خاص می‌سازد اما برای رسیدن به این هدف حمایت کانگرس را نیاز دارد و بیرون کردن این افراد هم در ظرف دو سال ممکن به نظر نمی‌رسد.

XS
SM
MD
LG