لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

کمتیه گزینش می‌گوید کارهایش را در موعد معین به پایان رسانده‌است


کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی می‌گوید که این کمیته کارش را با در نظرداشت موعد که برایش تعیین شده بود، به پایان رسانید.

پس از انتظار طولانی و انتقاد زیاد در خصوص کار کمیته گزینش و برگزیدن کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی، لست افراد راه یافته به مرحله نهایی انتخابات این کمیسیون‌ها، تا پایان امروز با رئیس جمهور در میان گذاشته می‌شود.

یوسف رشید یکی از اعضای این کمیته روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که این کمیته کارش را با در نظر داشت موعد که برایش تعیین شده بود به پایان رسانید.

رشید: کمیته کارش را با در نظر داشت موعد که برایش تعیین شده بود به پایان رسانید.
رشید: کمیته کارش را با در نظر داشت موعد که برایش تعیین شده بود به پایان رسانید.

آقای رشید افزود:

"کار کمیته گزینش نهایی شده‌است ما توانستیم که ۲۱ تن را به کمیسیون انتخابات و ۱۵تن را به کمیسیون شکایات انتخاباتی از میان بهترین‌های که در دور دوم مصاحبه داشتیم انتخاب بکنیم و قرار است که امروز چهار بجه با رئیس جمهور و مقامات حکومتی ملاقات داشته باشیم و لست را رسماً با آنان تقدیم بکنیم و بعداً با مردم شریک سازیم."

قرار است رئیس جمهور از میان افراد معرفی شده از سوی کمیته گزینش ۷ تن را به عنوان اعضای کمیسیون مستقل انتخابات و ۵ تن دیگر را به کمیسیون شکایات انتخاباتی تعیین کند.

پس از آنکه حکومت وحدت ملی به میان آمد یکی از تعهدات رهبران حکومت آوردن اصلاحات در نظام انتخابات بود.

رئیس جمهور اشرف غنی جهت عمل نمودن به تعهدش در رابطه به اصلاح نظام انتخاباتی دو بار فرمان تقنینی صادر کرد اما هر دو بار فرمانش از سوی شورای ملی رد شد.

اما آقای غنی در روز‌های اخیر رخصتی‌های تابستانی ولسی جرگه فرمان تقنینی را صادر و آنرا بعد از تصویب شورای وزیران، توشیح نمود.

پس از توشیح قانون جدید انتخابات کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی آغاز به کار کرد.

اعضای این کمیته می‌گویند که کمیته گزینش کارش را از صفر آغاز کرد و توانست در مدت ۳۰ روز روی طرزالعمل‌ها، شیوه‌های ارزیابی و بررسی اسناد درخواست کننده‌ها با جدید و رعایت اصل شفافیت کار نمایند.

اما تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید که کار کمیته گزینش از نگاه تخنیکی و شفافیت مشکل داشته و در مورد کار این کمیته خوشبین نیستند.

محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس تیفا
محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس تیفا

محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس تیفا افزود:

"من زیاد خوشبین نیستم که شاید افراد بسیار ضعیفی و نو کار معرفی شوند و از آدرس ریاست جمهور تلاش صورت بگیرد که باز هم مسائل را قومی بسازد."

آقای ایوب زاده علنی نبودن پروسه تصمیم گیری، عدم دسترسی به معلومات در مورد لست درخواست کنندگان، مداخله حکومت و عدم دسترسی به محل کار کمیته را از مثال‌های رعایت نکردن اصل شفافیت خواند.

‎آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG