لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۰

مقامات: از اثر حمله اخیر در بلخ حد اقل ۵ تن کشته شدند


سید کمال سادات قومندان امنیه بلخ در یک نشست خبری به رسانه‌ها گفت که آمار کشته شده‌گان به هفت تن افزایش یافته که ۵ تن در اثر انفجار موتر بم لاری و دو فرد ملکی دیگر صبح امروز در اثر تیر اندازی جرمن ها کشته شدند.

از سوی هم داکتر نور محمد فیض سرطبیب شفاخانه حوزوی بلخ به رسانه ها گفته است که تعداد افراد مجروح به ۱۲۹ تن بلند رفته‌است.

ریاست جمهور افغانستان و سازمان ملل متحد این حمله را محکوم کرده اند.

وزیر خارجۀ جرمنی نیز بدنبال حملۀ شب گذشته گفته است که کشته و زخمی شدن افراد ملکی در این حادثه غم انگیز است.

جزئیات قبلی:

مقامات امنیتی بلخ می‎گویند که در حمله موتر بم بر قونسلگری جرمنی در مزارشریف ۴ فرد ملکی کشته شده و بیش از صد تن دیگر مجروح شدند.

عبدالرزاق قادری آمر امنیت قومندان امنیه بلخ صبح روز جمعه در محل حادثه به رادیو آزادی گفت که مخالفین مسلح دولت لاری پر از مواد منفجره (کماز روسی) را حوالی ساعت ۱۱ شب بر دروازه ورودی قونسلگری جرمنی کوبیدند که در نتیجه انفجار آن چهار فرد ملکی کشته و بیش از ۳۰ تن دیگر مجروح شدند.

مقامات: ۴ ملکی در حمله بر قونسلگری جرمنی در بلخ کشته شدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:42 0:00

وی در رابطه گفت:

"از اثر همین انفجار سه سرباز که موظف به تامین امنیت قونسلگری بودند، مجروح شدند و چهار فرد ملکی که از محل حادثه عبور می‎کردند، کشته شدند. در کل در نتیجه این انفجار ۳۳ فرد ملکی مجروح شده و تعداد دیگر در اثر ریزش شیشه‎های منازل مسکونی جراحت برداشته‎اند."

قادری می‎گوید در اثر این حمله به دیپلومات‎های جرمنی مقیم مزارشریف تلفات جانی وارد نشده‎است.

محل رویداد
محل رویداد

به گفته آمر امنیت قومندانی امنیه بلخ که صبح امروز در دو فرد ملکی هنگامی از سوی نظامیان جرمنی کشته شدند، که بر موتر سایکل سوار بدون توجه به هشدارهای نیروهای امنیتی از محل حادثه در حال عبور بودند.

قادری افزود:

"از چوک غضنر دو تن عبور می‎کردند، بالایشان صدا زده شد و دریش برایشان گفته شد، اما آن‎ها توجه نکردند و نیروهای خارجی به دلیل این‎که انتحاری نباشند بالایش فیر نموده و کشته شدند."

آمر امنیت پولیس بلخ می‎گوید که یک فرد را به اتهام دست داشتن در حمله بر قونسلگری جرمنی بازداشت کرده‎اند و تحقیقات از وی جریان دارد.

داکتر نور محمد فیض سر طبیب شفاخانه حوزوی بلخ می‎گوید که به شفاخانه‎های ابو علی سینا و مولانا در مزارشریف بیش از ۱۲۰ مجروح انتقال یافته‎اند.

عبدالرزاق قادری آمر امنیت پولیس می‎گوید که انفجار به حدی قوی بود که باعث حفر عمیق در مقابل دروازه قونسلگری شده و در فاصله پنج کیلو متری شعای انفجار باعث ریختن شیشه‎های منازل مسکونی شده‎است و تعدادی مجروحین به همین دلیل افزایش یافته‎است.

بیش از ۸۰ تن از مجروحین حادثه انفجار بمی بر قونسلگری جرمنی که به شفاخانه حوزوی بلخ انتقال یافته‎اند، می‎گویند انفجار به حدی قوی بود که آنان را بی هوش ساخته و در اثر ریزش شیشه منازل شان مجروح شدند.

دو تن از مجروح در رابطه به رادیو آزادی گفتند:

"من در اتاق بودم که صدای مهیب بم شنیده شد، بعد نفهمیدم بی هوش شده بود و چشم هایم را باز کردم در شفاخانه بودم، پایم و شانه ام زخمی شده‎است."

"ما در خانه خواب بودیم زمانی که انفجار شد همه شیشه‎ها فرو ریختن اطفال و زنان زخمی شدند، آن‎ها را به شفاخانه انتقال دادیم."

در اثر این انفجار زنان و اطفال نیز مجروح شدند، بهشته خانم ۵۰ ساله است که می‎گوید در اثر انفجار سقف خانه اش فرو ریخته و به شمول خودش دو طفل و یک خواهر اش نیز مجروح شدند.

وی در مورد گفت:

"مه خودم دستم زخمی شد، طفلم سرش جراحت برداشته و خواهرم نیز پا و دست هایش زخمی شده است. در خانه ما هیچ چیزی به ما نماند و همه از بین رفتند."

طالبان مسلح در پیامی به رسانه‎ها مسئولیت این رویداد خونین را پذیرفته‎اند، و مدعی شده‎اند که این انفجار را در تلافی به بمباردمان نیروهای خارجی در جنگ کندز انجام داده‎اند.

معلومات قبلی:

آمر امنیت پولیس بلخ می‎گوید که چهار تن ملکلی در اثر انفجار موتر بم در مزارشریف کشته شده و دو تن موترسایکل سوار صبح امروز هنگامی کشته شدند که از محل عبور می‎کردند و به تهدید امنیتی نظامیان توجه نکرند.

آنان به اثر تیر اندازی نیروهای جرمنی از بین رفتند.

به گفته مقامات بلخ، حمله کننده موتر بمی هنگام انفجار از بین رفته و یک فرد مشکوک به اتهام دست داشتن در وقوع حمله بر قونسلگری جرمنی در بلخ دستگیر شده‌است.

محل رویداد
محل رویداد

مسئولان شفاخانه حوزوی بلخ تعداد مجروحین را ۱۲۰ تن می‎دانند.

جزئیات قبلی:

مقامات امنیتی بلخ می‎گویند که در حملۀ شب گذشته بر قونسلگری جرمنی در مزارشریف ۴ غیرنظامی کشته و ده‎ها تن دیگر زخمی شده‎اند.

جنرال حسیب الله قریشی، قوماندان پولیس نظم عامه در بلخ به رادیو آزادی گفت که مخالفان مسلح توسط موتربم بر دوازۀ قونسلگری حمله کردند و وضعیت اکنون زیر کنترول است.

او افزود:

" دشمنان قسم خوردۀ مردم افغانستان در در ورودی قونسلگری جرمنی در مزارشریف حملۀ یک موتر بم را اجرا کردند. که متاسفانه چند تن از هموطنان ما زخمی و شهید شدند. نیروهای مشترک امنیتی و جرمن‎ها داخل قونسلگری شدند و تمام زخمی‎ها به شفاخانه انتقال داده شدند."

آقای قریشی افزود که کدام دیپلومات آلمانی در این رویداد زخمی نشده‎است.

برخی گزارش‎های تائید نشده می‎گویند که زلمی یونسی سفیر افغانستان در تاجکستان در این حمله زخمی شده‎است.

سخنگوی وزارت خارجه جرمنی گفته است که به بیش از ۲۰ کارمند قونسلگری جرمنی در آن ولایت آسیبی نرسیده است و به جای دیگر منتقل شده اند.

پس از حمله شب گذشته
پس از حمله شب گذشته

عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ این حمله را محکوم نموده گفت که در بیشتر از پنجاه زخمی این رویداد یازده طفل و چهار زن شامل‎اند.

اما نور محمد فیضی رئیس شفاخانۀ حوزوی بلخ به رادیو آزادی گفت ۱۱۰ تن از زخمیان این حادثه به شفاخانه آورده شدند.

طالبان مسلح مسئولیت این حمله را بدوش گرفته ادعا کردند که این حمله برای انتقام از بمباردمان اخیر در کندز انجام و چندین تن از دیپلوماتان خارجی در آن کشته شدند.

جزئیات قبلی:

سید کمال سادات قومندان امنیه بلخ می گويد که قونسلگری جرمنی مورد حمله بمی قرار گرفته است.

منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ می گوید که انفجار ناشی از موتر بمبگذاری شده است که با دیوار قونسلگری آلمان در مزارشریف تصادم داده شده است.

آقای فرهاد به رادیو آزادی گفت که پولیس محل رویداد را محاصره کرده است، اما از سوی محافظین قونسلگری برای شان اجازه ورود به داخل این مکان دیپلوماتیک داده نمیشود، تا حادثه را بررسی کنند.

از سوی هم سید کمال سادات قومندان امنیه بلخ می گویند که آنان در محل رویداد حضور دارند و از سوی نیروهای محافظ قونسلگری شلیک های هوایی صورت می گیرد.

قومندان امنیه گفت که تلفات ناشی از این رویداد هنوز در دست نیست، اما داکتر نور محمد فیض سرطبیب شفاخانه حوزوی بلخ می گوید که از محل حادثه بیش از 30 زخمی و دو کشته انتقال یافته است.

تصور می شود که دها تن دیگر به شمول زنان و اطفال به دلیل ریختن شیشه های منازل در اثر انفجار امشب زخمی شده باشند.

ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان معرفی میکند در یک ایمیل که به رسانه ها فرستاده مسولیت این حمله را به عهده گرفته است.

XS
SM
MD
LG