لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۴

شورای ولایتی: سربازان خیالی عامل عمدۀ ادامۀ جنگ در هلمند است


سربازان خیالی که نامشان در لیست موجود و خود شان حضور فزیکی ندارند یک علت عمدۀ ادامۀ جنگ در هلمند پنداشته می‎شود.

مقامات محلی می‎گویند اگر پنجاه فیصد سربازان منظورشده به این ولایت عملا در جبهات جنگ حضور می‎داشتند جنگ به این اندازه فرسایشی و طولانی نمی‎شد.

نبرد در هلمند
نبرد در هلمند

کریم اتل رئیس شورای ولایتی هلمند میگوید که پنجاه درصد سربازان منظور شده برای این ولایت عملا در جنگ حضور ندارند.

اتل همچنان گفت یک تعداد کم سربازان، عملیات را پیش می‎برند و بجای همۀ آن سربازان خیالی می‎جنگند که از چندین سال به این سو نام هایشان در لیست عساکر در هلمند شامل است.

اتل: تشکیل سربازانی که برای هملند منظور شده سی و یک هزار است.
اتل: تشکیل سربازانی که برای هملند منظور شده سی و یک هزار است.

او افزود:

" تشکیل سربازانی که برای هملند منظور شده سی و یک هزار است. اگر این تشکیل عملا مکمل شود، سربازان و ضابط هایشان پوره شود هیچ امکان ندارد که مخالفین بیایند و ولسوالی‎های هلمند را سقوط دهند و بالاخره به شهر لشکرگاه برسند. علت این است که اردو و پولیس خیالی است."

آقای اتل حکومت مرکزی را به بی توجهی به اوضاع امنیتی هلمند متهم ساخته می‎گوید که برای افزایش شمار سربازان اقدامات جدی نکرده‎است.

جنرال ولی محمد احمدزی قوماندان قول اردوی ۲۱۵ میوند نیز تائید می‎کند که تشکیل سربازان کاستی‎های دارد و با کمبودی سربازان نمی‎تواند دامنۀ جنگ را از لشکرگاه دور سازد.

لشکرگاه: رفت و آمد مخالفین از سرحد طولانی هلمند با پاکستان و رقابت گروه‎های مافیایی بر سر کار و بار مواد مخدر عوامل عمدۀ نا امنی‎ها در هلمند عنوان می‎شود.
لشکرگاه: رفت و آمد مخالفین از سرحد طولانی هلمند با پاکستان و رقابت گروه‎های مافیایی بر سر کار و بار مواد مخدر عوامل عمدۀ نا امنی‎ها در هلمند عنوان می‎شود.

رفت و آمد مخالفین از سرحد طولانی هلمند با پاکستان و رقابت گروه‎های مافیایی بر سر کار و بار مواد مخدر عوامل عمدۀ نا امنی‎ها در هلمند عنوان می‎شود.

یک ماه قبل، وزیردفاع افغانستان، قوماندان ناتو و معین ارشد وزارت داخله برای ارزیابی وضعیت به هلمند رفته بودند. هر یکی آن‎ها از برتری نیروهای دولتی در میدان جنگ صحبت کردند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان شب گذشته به رادیو آزادی گفت که جنگ شدید در هلمند صورت گرفت. مخالفان اکثریت شکست خوردند و قرار است شمار سربازان به زودی تکمیل و امکانات برای آن‎ها مهیا شود.

وزیری: اکمالات مداوم قول اردو در آن‎جا جریان دارد.
وزیری: اکمالات مداوم قول اردو در آن‎جا جریان دارد.

او افزود:

" قوماندانان جدید به قول اردو رفته‎اند. اکمالات جدید به آن‎ها می‎شود. در جریان این هفته ما هاموی‎های نو و زره پوش‎ها به هلمند فرستادیم که یا رسیده اند یا در راه هستند. در بارۀ پرسونل هم ما پلان داریم که اکنون آغاز شده‎است. اکمالات مداوم قول اردو در آن‎جا جریان دارد تا در زمستان آینده ضربات محکمی بر پیکر دشمن وارد کنیم."

شماری از باشنده‎گان هلمند از وضعیت امنیتی دشوار شکایت داشته می‎گویند که عملیات قهر میوند و تحرکات نظامی دیگر کدام بهبودی چشمگیری در وضعیت امنیتی ببار نیاورده است.

شورشیان در سال جاری تلفات سنگین در هلمند داشته اند ولی امسال برای نیروهای امنیتی در این ولایت هم یک سال دشوار بود.

با این‎که جنگ از سال‎ها در هلمند جریان دارد ولی درگیری‎های امسال پس از آن شدت بیشتر اختیار کرد که طالبان چندین ولسوالی را تصرف کردند و برای تسخیر لشکرگاه مرکز هلمند نیز تلاش نمودند.

XS
SM
MD
LG