لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۷

ولسی جرگه افغانستان وزرای معارف و ترانسپورت را سلب صلاحیت کرد


ولسی جرگه افغانستان در دومین نشست استیضاحیه، وزرای ترانسپورت و معارف را سلب صلاحیت کرد.

اعضای این جرگه روز یکشنبه در غیاب وزرای معارف، ترانسپورت و مالیه صندوق رای دهی گذاشتند که در نتیجه دو وزیر سلب صلاحیت شدند و وزیر مالیه در مقام‌اش باقی ماند.

قرار بود وزرای مالیه، معارف و ترانسپورت در نشست استیضاحیه روز یکشنبه ولسی جرگه حاضر شوند اما بنابر دلایل نا معلومی آنا در این نشست حضور نیافتند و اعضای ولسی جرگه در غیاب آنان رای دهی کردند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه از حکومت خواست تا به جای وزرای سلب صلاحیت شده افراد جدید را بخاطر گرفتن رای اعتماد به این جرگه معرفی نماید.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان

وی گفت:

" وزیر صاحب محترم معارف در نتیجه استیضاح ۱۳۱ رای رد گرفتد و از سمت‌اش سلب اعتماد شد و از محترم رئیس صاحب جمهور و رهبری حکومت خواهش می‌کنیم که کاندید دیگر را بخاطر وزارت معارف جهت گرفتن رای اعتماد به ولسی جرگه معرفی نماید بناءً در نتیجه استیضاح امروز وزیر مالیه در جایش باقی ماند و وزیر ترانسپورت مورد تائید قرار نگرفت."

محمد الله بتاش وزیر ترانسپورت
محمد الله بتاش وزیر ترانسپورت

محمد الله بتاش وزیر ترانسپورت با بدست آوردند ۵۱ رای تائید، ۱۴۲ رای رد، ۶ رای سفید و ۵ رای باطل سلب صلاحیت گردید، همچنان اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف با گرفتن ۶۸ رای تائید، ۱۳۱ رای رد، ۲ رای باطل و ۳ رای سفید نیز از سوی ولسی جرگه سلب صلاحیت گردید.

اما اکلیل حکیمی وزیر مالیه با گرفتن ۸۵ رای تائید، ۱۱۲ رای رد، ۵ رای باطل و ۲ رای سفید اعتماد اعضای ولسی جرگه را بدست آورد و در مقام‌اش باقی ماند.

ولسی جرگه روز گذشته وزرای خارجه، فواید عامه و کار و امور اجتماعی را به علت آنچه عدم مصرف ۷۰ درصد بودجه خوانده‌ شده‌است استیضاح و سلب صلاحیت کرد.

این در حالیست که رئیس جمهور در واکنش به سلب صلاحیت سه وزیر کابینه از سوی ولسی جرگه گفته است که تغییر اعضای کابینه در حال حاضر به ضرر افغانستان می‌باشد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور عصر روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که موقف حکومت این است تا پروسه استیضاح وزیران کابینه به تعویق افتد.

مرتضوی: موقف حکومت این است تا پروسه استیضاح وزیران کابینه به تعویق افتد.
مرتضوی: موقف حکومت این است تا پروسه استیضاح وزیران کابینه به تعویق افتد.

وی افزود:

" تقاضای حکومت این بود که پروسه استیضاح به تعویق افتد و نظر حکومت باز هم همین است و خواهش حکومت اینست که مجلس نمایندگان شرایط کشور را درک کنند و باز هم تأکید می‌کنیم که حکومت با حوصله مندی تمام آمادگی دارد که یک بحث سازنده را روی مشکلات و چالش‌ها و همچنان ایجاد ظرفیت های مهم در ادارات مختلف با گروپ های مختلف پارلمان به بررسی بگیرد و برای آن یک راه حل مشترک دریافت نمائیم."

در همین حال حکمت خلیل کرزی و نصیر احمد اندیشه معینان وزارت خارجه نیز روز یکشنبه در یک نشست خبری گفتند که دلایل استیضاح وزیر خارجه تا کنون برای آنها مشخص نبوده و آنان از موقف ریاست جمهوری در مورد استیضاح و سلب صلاحیت وزیران پشتیبانی می‌کنند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG