لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۰

دیده بان شفافیت: ادارات مبارزه با فساد استقلالیت کاری ندارند


دیده بان شفافیت افغانستان می‎گوید ادارات موجود در زمینه مبارزه با فساد در این کشور هیچ نوع استقلالیت در کارشان ندارند.

یافته‎های تحقیق این دیده بان نشان می‎دهد که در دو سال گذشته حکومت وحدت ملی اداره یی را به وجود نیاورده که بتواند بر اساس یک راهکار غیر سیاسی کار کند.

یافته‎های این نهاد نشان می‎دهد که کارهای انجام شده در زمینه مبارزه با فساد اداری خلاف تعهدات حکومت وحدت ملی صورت گرفته‎است.

این یافته همچنان نشان می‎دهد که در دو سال گذشته حکومت وحدت ملی نتوانسته است تا در ادارات مبارزه با فساد اصلاحات لازم را به میان آورده و با این پدیده مبارزه جدی نماید.

اکرام افضلی رئیس اجرائیوی دیده بان شفافیت افغانستان روز دوشنبه هنگام شریک ساختن یافته‎های تحقیق شان به رسانه‎ها گفت که حکومت در زمینه مبارزه با فساد اراده جدی ندارد.

افضلی: ما با گذشت دو سال دست آوردی نداریم که بگویم اراده سیاسی در نزد رهبران حکومت وحدت ملی هم به شکل جدی وجود داشته باشد.
افضلی: ما با گذشت دو سال دست آوردی نداریم که بگویم اراده سیاسی در نزد رهبران حکومت وحدت ملی هم به شکل جدی وجود داشته باشد.

او افزود:

"ما با گذشت دو سال دست آوردی نداریم که بگويیم اراده سیاسی در نزد رهبران حکومت وحدت ملی هم به شکل جدی وجود داشته باشد بنا اراده سیاسی در رهبران حکومت وحدت ملی هم زیر سوال است، گفته می‎توانیم که اراده سیاسی ضعیف وجود دارد از طرف دیگر اراده سیاسی در سیاسیون کشور به صورت کل برای مبارزه با فساد وجود ندارد اکثر آنان خود شان شبکه‎های فساد را حمایت کرده اند."

آقای افضلی افزود که ادارات موجود در زمینه مبارزه با فساد در این کشور تحت نفوذ حکومت بوده و هیچ نوع استقلالیت در کارشان ندارند.

دیده بان شفافیت افغانستان از حکومت خواست تا فساد اداری را در برابر امنیت ملی چالش جدی دانسته و مبارزه با این پدیده را اولویت دهد.

مسئولین این نهاد گفتند که حکومت باید بر اساس اصول بین المللی کمیسیون مستقل با فساد اداری را ایجاد نموده و از هر نوع مداخله در امور آن دست بردار شود.

اما ریاست جمهوری افغانستان گزارش دیده بان شفافیت را نادرست عنوان می‎کند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور گفت که حکومت در امر مبارزه با فساد اراده جدی داشته و در زمینه گام‎های عملی نیز برداشته‎است.

مرتضوی: اراده سیاسی در حکومت وحدت ملی موجود است.
مرتضوی: اراده سیاسی در حکومت وحدت ملی موجود است.

او افزود:

"اراده سیاسی در حکومت وحدت ملی موجود است ایجاد مرکز عدلی و قضایی نشان از اراده جدی حکومت در امر مبارزه با فساد است لوی سارنوالی افغانستان به حیث یک نهاد مستقل اجراعات خود را دارد."

با آنکه مقامات حکومتی می‎گویند، مبارزه علیه فساد اداری در صدر کارهای آنان قرار داشته است اما دیده بان شفافیت می‎گوید از ایجاد مرکز عدلی و قضایی حدود شش ماه می‎گذرد اما در این مدت تنها یک قضیه را بررسی نموده است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG