لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

ویسا: حکومت و ولسی جرگه بار دیگر در تقابل قرار گرفتند


روزنامه‎های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب و تبصره‎های خود را در مورد چگونگی استیضاح شماری از وزرا از سوی ولسی جرگه نوشته اند.

ویسا

روزنامه ویسا سرمقاله اش را زیر این عنوان نوشته که حکومت و ولسی جرگه بار دیگر در تقابل قرار گرفتند.

سرمقاله نویس گفته‎است که ولسی جرگه تا حالا نه وزیر را استیضاح و شش تن شان را سلب صلاحیت کرده و حکومت این موضوع را به ستره محکمه محول ساخته‎است.

سرمقاله نویس می‎گوید که واکنش حکومت در برابر ولسی جرگه به معنی محدود ساختن صلاحیت‎های این جرگه می‎باشد.

سرخط

روزنامه سرخط نیز سرمقاله اش را به همین مسئاله اختصاص داده و گفته‎است که ولسی جرگه خود نیز از لحاظ قانونی وحقوقی با مشکل مشروعیت روبرو است.

به نوشته سرمقاله نویس در این صورت استیضاح وزرا و سلب صلاحیت شماری از آنان بگونه غیابی بر اساس حکم کدام ماده قانون اساسی صورت میگیرد.

سرمقاله نویس خود به این پرسش پاسخ داده و گفته است که ولسی جرگه به این باور است که حکومت وحدت ملی نیز با قانون اساسی افغانستان مطابقت ندارد و نمیتواند که ولسی جرگه را غیر قانونی بداند.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در مطلبی به اقدام حکومت مهر تائید گذاشته و گفته است که ستره محکمه افغانستان باید موضوع استیضاح شماری از وزرای کابینه از سوی ولسی جرگه را بررسی کند.

در مطلب آمده است که اکثر اعضای کابینه در نیمه سال ۱۳۹۴ خورشیدی آغاز شده و دولت در مجموع در این سال با چالش‎های سیاسی، امنیتی و اقتصادی روبرو بوده است.

این روزنامه سرمقاله اش را نیز در همین مورد نوشته و گفته است که هیچ دلیل موجه برای استیضاح شماری از وزرا از سوی ولسی جرگه وجود ندارد.

سرمقاله نویس میگوید که کم مصرف کردن بودجه انکشافی از سوی وزرا دلیل برای استیضاح آنان شده نمیتواند.

سرمقاله نویس سفارش کرده است که ولسی جرگه بجای استیضاح وزرا باید همگام با حکومت بررسی کند که مشکل اساسی در عدم مصرف بودجه انکشافی در کجاست تا به نوشته سرمقاله نویس برای رفع آن اقدام صورت گیرد.

چراغ

روزنامه چراغ نیز در سرمقاله اش گفته است که ولسی جرگه باید عوامل ناکامی وزرای سلب صلاحیت شده در مصرف بودجه را بگونه همه جانبه بررسی کند و باید سعی شود تا در آینده این مشکل تکرار نگردد.

اصلاح

و روزنامه اصلاح در سرمقاله اش گفته است که تقابل میان قوه اجرائیه و مقننه به نفع این کشور نبوده بلکه مشکلات را افزایش داده و سبب بروز بحران درافغانستان میگردد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG