لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۸

مشکلات جوانان دست فروش در شهر شبرغان


در این روزها بسیاری از جوانان در شهر شبرغان به دست فروشی رو آورده اند. این جوانان معمولاً کارت های اعتباری مبایل، سبزی، گوشت مرغ، نان و لوازم منزل را بفروش می‌رسانند.

یکی از این جوانان که گل محمد نام دارد در میدان بازار شهر شبرغان کچالو می‌فروشد.

وی در صحبت با رادیو آزادی گفت که از چند ماه به این طرف بیکار بود و به تازگی از بانک مقدار پول قرض گرفته و به سبزی فروشی پرداخته است.

جوانان دست فروش در شبرغان
جوانان دست فروش در شبرغان

وی گفت، جوانان دست فروش برای تأمین مخارج زندگی شان ناگزیر اند در داخل شهر کار کنند ولی مسئولین شاروالی و پولیس مانع فعالیت آنها می‌شوند.

وی در ادامه گفت:

"درست است که پیاده رو ها بند می‌شود و شهر هم پُر از کثافات. ما هم خوش نیستیم که شهر ما بی نظم باشد. بیکاری هم سخت است. دولت باید غم ما را بخورد یک جای مناسب که کسب ما در آنجا بچلد یا رونق پیدا کند نشان دهد."

دست فروشان از حکومت انتقاد می‌کنند که به اقشار فقیر جامعه چون جوانان بیکار زمینه کار و زندگی را مساعد نکرده‎است.

مسئولان شاروالی شبرغان می‌گویند، برای دست فروشان مارکیت‌های را مشخص و معین نموده‌اند که آنها می‌توانند در آنجا، جابجا شوند و به فعالیت شان ادامه دهند.

رحمت الله بشر دوست مسئول تنظیف شاروالی شبرغان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"ما نظر به تصمیم کمیسیون امور شهری که به هدایت قوماندان امنیه و دیگر مسئولین گرفته شده‌است امروز اقدام کردیم تا دست فروشان داخل شهر که به بی نظمی شهر سبب شده و راه‌ها را به کلی برای رفت و آمد مردم و موتر ها مسدود کرده‌اند از داخل شهر دور سازیم. چرا که سرک برای عبور و مرور است نه به فعالیت دست فروشان."

عبدالقادر فولاد عضو نهاد جامعه مدنی ولایت جوزجان از این اقدام مسئولان استقبال نموده می‌گوید که دست فروشان نظم شهر شبرغان را بسیار خراب ساخته اند.

به گفته وی، شهر آن قدر بی نظم شده‌است که حتی عبور و مرور وسایط در فاصله کم از یک محل به یک محل دیگر بسیار دشوار است.

وی افزود:

"اگر در خانه کسی خدای نخواسته کدام حادثه شود اطفائیه به وقت و زمان رسیده نمی‌تواند و یا هم کدام مریض عاجل پیدا شود امبولانس به وقت و زمانش رسیده نمی‌تواند و از سوی هم کثافاتی که روزانه در شهر جمع می‌شود چقدر نگران کننده‌است."

اما دست فروشان می‌گویند، در همه جا فروش بیشتر در مراکز شهر ها صورت می‌گیرد و دست فروشی خارج از شهر فایده ندارد.

مسئولان اتحادیه پیشه وران جوزجان می‌گویند هم اکنون بیشترین جوانان دست فروش در شهر شبرغان وجود دارد که با سرمایه اندک به این کار رو آورده‌اند و از این راه مخارج زندگی خانوادۀ شان را تأمین می‌کنند.

اینکه به چه تعداد جوانان به کار دست فروشی در شهر شبرغان مشغول اند مسئولان در این باره ارقام دقیق ندارند.

این در حالیست که دولت افغانستان طی چهارده سال گذشته نتوانسته است زمینه کار را به جوانان بیکار مساعد کند.

گزارش: محمد عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG