لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۳

نشنل انترست: شربت گل مثال زندۀ گرفتاری صدها هزار مهاجر افغان است


مجلۀ نیوزویک به وضعیت مهاجران افغان در پاکستان پرداخته در عنوان مطلب خود این پرسش را مطرح میسازد که آیا اسلام آباد صدها هزار مهاجر افغان را اخراج می‎کند؟

مجله در ادامه مینویسد پولیس پاکستانی قبل از یک جلسه محکمه در پشاور شربت گل را در اوایل ماه جاری تا به سرحد بدرقه کرده رد مرز نمود.

زن معروف افغان که با نشر عکس کودکی وی در سال‎های نوزده هشتاد شهرت جهانی یافت.

او از سوی مقامات بازداشت و متهم شده بود که با داشتن یک کارت هویت جعلی پاکستان در این کشور زنده‎گی میکرد.

مجله می‎افزاید که سی سال پیش هنگامیکه عکس شربت گل در صفحه طلایی مجلۀ نیشنل جیوگرافیک نشر شد، چشمان سبز کنجکاو و سیمای فراموش نشدنی او توجه جهانیان را به خود جلب کرد.

شربت گل که مدت چندین دهه، به یک مثال از مصایب مهاجران افغان که در ایام اتحاد شوروی سابق به پاکستان سرازیر شده بودند تبدیل شده بود اکنون یک نمونۀ از مهاجرانی است که پاکستان در صدد اخراج آن‎هاست.

نیوزویک مینویسد که بسیاری‎ها در کابل به این نظر اند که قضیۀ شربت گل ضمن برنامه وسیع تعقیب و بازداشت مهاجران افغان در پاکستان صورت میگیرد.

در چهار ماه گذشته بیش از پنجصد هزار مهاجر افغان به طور ناگهانی پاکستان را ترک گفته اند و ملل متحد پیش بینی می‎کند این رقم تا پایان سال جاری میلادی به ۷۳۰ هزار تن برسد و تقریبا پنجاه فیصد آن کسانی خواهند بود که از چندین نسل در پاکستان زنده‎گی داشته و هیچگاهی وضعیت قانونی مهاجر را دریافت نکرده‎اند.

نیوزویک می‎افزاید که گزارش‎های وسیع از آزار و تهدید مهاجران این شک و گمان را تقویت میبخشد که اسلام آباد همه مهاجران را که از مدت‎های طولانی در پاکستان زنده‎گی میکنند به ترک این کشور وادار می‎سازد که این امر به مثابۀ بزرگترین هجرت اجباری در جهان تلقی میشود.

مجله مینویسد که این هجرت وسیع از پاکستان نسبت به هجرت دسته جمعی مردم به اوروپا که باعث مناقشات اختلاف انگیز در جانبین اوقیانوس اتلانتیک شد مورد بررسی کمتری قرار گرفته است. ولی برخی از فعالان حقوق بشر تحقیق می‎کنند تا دیده شود که پاکستان با برگشتاندن مهاجران به یک کشوریکه در حالت جنگ است قانون بین المللی را نقض کرده است یا نه.

نشنل انترست

نشریه نشنل انترست هم در عنوان یک مطلب خود می‎نویسد که مهاجران افغان در پاکستان را فراموش نکنید.

نشریه می‎نویسد که شربت گل یک مثال زنده از مصایب و گرفتاری صدها هزار مهاجر است.

هرچند شرایط دشواریکه مهاجران به آن روبرو می باشند درکانون توجه جهانی قرار داشته است ولی در حالات بسیار نادر تصویرهای بارز آنها چون عکس های شربت گل و کودک سه ساله، ایلان کردی در اذهان نقش بسته است.

در حالیکه شربت گل دوازده ساله با چشمان نافذ خود توجه و همدردی جهانیان را جلب کرد، جسد ایلان کردی که در ساحل ترکیه دریافت شد جهانیان را بسیار غمگین ساخت.

نشریۀ نشنل انترست می‌افزاید:

این هردو تصویریکه نظر مردم نسبت به مهاجران را واقعا تغییر داد فراموش نشدنی است.

XS
SM
MD
LG