لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

والی سرپل: احتمال دارد جنگ در این ولایت شدت یابد


محمد ظاهر وحدت والی سرپل
محمد ظاهر وحدت والی سرپل

مقامات محلی در سرپل می‌گویند، طی شش روز درگیری در این ولایت ۱۴۹ طالب مسلح کشته و زخمی شده اند که در میان کشته شدگان ۹ قوماندان مشهور شان نیز شامل می‌باشند.

محمد ظاهر وحدت والی سرپل که در یک کنفرانس مطبوعاتی با رسانه ها صحبت می کرد گفت، تهدیدات تازه متوجه ولایت سرپل شده و مخالفین مسلح دولت در حال ترتیب و تنظیم نیروهای که از سایر ولایات به این ولایت کمکی آورده‌اند، می باشند.

آقای وحدت گفت، احتمال می‌رود جنگ از این هم بیشتر ادامه پیدا کند.

به گفته والی سرپل، توانمندی و تجهیزاتی که شورشیان در سرپل در اختیار دارند در سایر ولایات ندارند.

والی سرپل محمد ظاهر وحدت
والی سرپل محمد ظاهر وحدت

وی افزود:

"دشمن خواست که نیروهای امنیتی را غافل گیر کند و مسیر جنگ را تغییر دادند و به قرای بازار کمی که هم مرز با ولسوالی های درزاب و قوش تپۀ جوزجان است، حملات شان را آغاز کردند و بخش های بزرگ این قریه ها را اشغال کردند که خوشبختانه با عملیات نیروهای مشترک ما با همکاری خیزیش های مردمی و حمایت هوایی، نیروهای ما توانستند این قریه ها را دوباره تصروف بکنند و در نتیجۀ جنگ سیزده تن از دشمن کشته شده و هفده تن دیگر شان زخمی شده و اجساد آنها در میدان جنگ باقی مانده است. و همچنان مقادیر از جنگ افزار های شان نیز به غنیمت نیروهای ما افتاده است."

والی سرپل همچنان به ادامه صحبت هایش گفت که گروه‌های شورشی در تلاش اند تا دریچۀ پیروزی شمال کشور را از این ولایت باز کنند.

با این حال شماری از باشندگان مناطق درۀ بند و بازار کمی می‌گویند هنوز هم در این قریه ها جنگ جریان دارد و مردم در حال فرار از این محلات هستند.

یک تن از باشندگان ولسوالی صیاد که در اثر جنگ های شدید خانه و کاشانه اش را ترک کرده‌ چشم دید اش را از محل چنین قصه ‌کرد:

"هنوز هم جنگ است در قریۀ ما زیاد مردم آواره شدند شاید یک هزار خانواده بیجاه شده باشند. ما خود را به سختی از داخل جنگ کشیدیم و تا اینجا آمدیم. طالبان زیاد کشته و زخمی شده بودند در هر جر و چقری مُرده های آنان دیده می‌شد. زخمی هم زیاد داشتند و مردم را مجبور می‌کردند که به انتقال زخمی و جسد های شان کمک بکنند و ما از ساحه فرار کردیم و خواست ما از دولت این است که به جنگ خاتمه داده و ما بتوانیم دوباره به خانه های خود برگردیم."

والی سرپل می‌گوید، طی این درگیری ها نیروهای امنیتی افغان سخت مقاومت نموده و دولت نیز از طریق زمین و هوا نیروهای افغان را کمک نموده و تا این لحظه هیچ نوع کم کاری از سوی حکومت صورت نگرفته است.

اما طالبان مدعی اند که شب گذشته قرای دره بند و بازار کمی ولسوالی صیاد را تصرف نموده، هشتاد عراده موتر سایکل را با سه رنجر به غنیمت گرفته و ادعا کرده اند که تلفات سنگین به نیروهای امنیتی افغان وارد شده است.

گزارش: محمد عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG