لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۳

تیلگراف: مغاره نشینان بامیان در حال کاهش‌اند


تلیگراف

روزنامه تلیگراف در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد مغاره نشینان در بامیان که در بخش آن می‎نویسد از تقریبا ده هزار مغاره نشین در بامیان اکنون تعداد کمی آن‎ها باقی مانده‎اند که این تعداد هم شاید بزودی مجبور شوند که این منطقه را ترک کنند چون مقامات می‌خواهند در این منطقه باستانی محلاتی را بسازند که برای جلب سیاحان خارجی و داخلی موثر باشد.

روزنامه داستان اعضای یک خانواده را در این مغاره‎ها شرح می‎دهد که می‎گویند آن‎ها از مناطق جنگ زده ولایات دیگر به اینجا آمده‎اند چون این مغاره‎ها در زمستان گرم و در تابستان سرد اند و علاوه بر آن بعضی از باشنده‎گان بامیان برای افرادی که در اینجا زنده‎گی می‎کنند مکتب ساخته و کار هم برای آن‎ها پیدا شده است.

آن‎ها برای مغاره خود دروازه ساخته‎اند و در دو مغاره کوچک دیگر تحویلخانه دارند.

در بیرون مغاره‎ها پارچه‎های زمین دیده می‎شود که آن‎ها کچالو می‎کارند.

ولی به نوشته روزنامه بامیان که یکی از مناطق صلح آمیز افغانستان می‎باشد حالا در صدد خالی ساختن این مغاره‎ها می‎باشد و به باشنده‎گآن آن‎ها وعده سپرده‎است که برایشان زمین و محل زیست مهیا می‎کند، اما باشنده‎گان این مغاره‎ها می‎گویند، این‎هم مانند تعهداتی دیگریست که هیچ یک از آن‎ها تا حال بجا آورده نشده‎است.

روزنامه باستن گلوب در شماره اخیر خود تصاویر سربازان زن در اردوی ملی افغانستان را به نشر رسانده که در اکادمی نظامی تعلیم می‎گیرند.

روزنامه نوشته‎است اکادمی تریننگ نظامی در کابل زنان را با شوق هیجان نشان می‎دهد که می‎خواهند در صفوف ارودی ملی افغانستان خدمت کنند، اما واقعیت‎های جامعه محافظه کار و سنتی افغانستان و افزایش خشونت‎ها آینده این دوشیزه‎گان جوان را نا مطمین می‎سازد.

به نوشته باستن گلوب در یکی از این صنف‎ها که ۱۵۰ دختر جوان مشغول تعلیمات و آموختن دروس نظامی می‎باشند، همه احساس افتخار می‎کنند که می‎خواهند در دفاع از کشور خود و خدمت به آن نقش داشته باشند، کشوری که با برخوردهای افراطگریان و تلاش‎های آن‎ها برای سرنگونی حکومتی که کشورهای غربی از آن حمیات می‎کنند رو به روست.

به هر حال روزنامه تصاویر جالبی را از این اکادمی به نشر رسانده که در آن‎ها دختران جوان با لباس نظامی دیده می‎شوند که چگونه تعلیم می‎گیرند، چگونه گرفتن اسلحه را می آموزند، حتی مسجدی که آن‎ها در آن نماز می‎خوانند.

در یکی از این تصاویر دختر جوانی دیده می‎شود که با حرکت‎های رزمی و ضربات مشت و حرکت پا چگونه بر هدف یورش می‎برد.

روزنامه باستن گلوب در تصاویر خود نشان می‎دهد که این دختران تنها به تعلیمات رزمی اکتفا نمی‎کنند بلکه در وقت‎های خالی به دیگر ورزش‎ها از جمله والی بال مشغول می‎شوند.

XS
SM
MD
LG