لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۴

آگاهان: ارگ و ولسی جرگه منتظر بحران تازه نباشد


برخی از آگاهان اقتصادی می‎گویند، اگر ولسی جرگه در مورد بودجه تصمیم نگیرد، مردم با شرایط اقتصادی و اجتماعی دشواری مواجه خواهند شد.

آنان روز یک شنبه به رادیو آزادی گفتند که تاخیر در تصویب بودجه سبب عدم عرضه خدمات شده و روی کمک‎های بین المللی نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

به باور آنان اگر ولسی جرگه در مورد بودجه تصمیم نگیرد، در کنار افزایش فقر و بیکاری روی کمک‎های بین المللی نیز تاثر سوء خواهد گذاشت.

درب پارلمان افغانستان
درب پارلمان افغانستان

تاج محمد اکبر یکی از این آگاهان روز یک شنبه در مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

" اگر بودجه را تصویب نکند یعنی وزارت‎ها پول جهت عرضه خدمات در اختیار نمیداشته باشند و در این صورت پروژه‎های انکشافی به رکود مواجه شده و زمانی که پروژه‎های انکشافی به رکود مواجه شد عرضه خدمات صورت نمی‎گیرد و در آن صورت مردم واقعا در زنده‎گی اقتصادی اجتماعی فوق العاده آسیب می‎بینند."

آقای اکبر تاکید می‎کند که تاخیر در تصویب بودجه روند رشد و انکشاف در افغانستان را با رکود مواجه می‎کند و متضررین اصلی آن مردم در این کشور خواهند بود.

این نگرانی‎ها پس از آن مطرح می‎شود که ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه دو روز قبل گفته‎است، اگر حکومت بجای وزیران سلب صلاحیت شده، کاندید وزیران جدید را معرفی نکند، این جرگه بودجه را هم تصویب نخواهد کرد.

این آگاهان اقتصادی می‎گویند که تقابل حکومت و ولسی جرگه نباید بیش از این مردم را با چالش‎ها مواجه کرده و سبب بحران تازه گردد.

در این حال ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید که موضوع تصویب بودجه یکی از صلاحیت‎های قانونی ولسی جرگه بوده و اگر این جرگه به صلاحیت هایش عمل نمی‎کند مسئولیت متوجه خودش می‎شود.

مرتضوی: ما منتظر وضاحت ستره محکمه هستیم.
مرتضوی: ما منتظر وضاحت ستره محکمه هستیم.

شاه حسین متضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افزود:

"ما منتظر وضاحت ستره محکمه هستیم تا آن زمان تمامی وزرای که استیضاح شده‎اند به کارهای شان ادامه می‎دهند در مورد بودجه صلاحیت‎های پارلمان است که بودجه را تصویب رد یا تائید کند و اگر پارلمان به صلاحیت هایش عمل نمی‎کند مسئولیت متوجه خودشان می‎شود."

اما برخی از اعضای کمیسیون امور مالی و بودجه ولسی جرگه افغانستان می‌گویند که بودجه از خود قانون دارد و مطابق به آن عمل خواهد شد.

باز محمد جوزجانی یکی از اعضای این کمیسیون به رادیو آزادی موضوع تصویب نشدن بودجه را رد کرده گفت:

" بودجه جدا قانون است و استیضاح جداً، قانون که در دسترس ما بود در موردش وظیفه خود را انجام داده ایم و بودجه مسئله جداً است. بودجه به شخص وزیر داده نمی‎شود بودجه مربوط وزارت می‎باشد بودجه که آمد ما تصمیم خود را خواهیم گرفت و به خاطر شخص وزیر نمی‎شود که بودجه تصویب نگردد."

این در حالیست که ولسی جرگه افغانستان هفته گذشته ۱۶ وزیر کابینه را به دلیل مصرف نکردن ۷۰ درصد بودجه انکشافی استیضاح نموده و از این میان ۷ تن را سلب صلاحیت کرد.

اما ریاست جمهوری، موضوع استیضاح وزرا را برای بررسی، به ستره محکمه راجع کرده گفت که وزیران سلب اعتماد شده، تا اعلام فیصلۀ محکمه، به وظیفۀ شان ادامه می‎دهند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG