لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۶

مشرانو جرگه: حکومت موقفش را در مورد اظهارات کابلوف روشن سازد


مشرانو جرگه افغانستان اظهارات اخیر ضمیر کابلوف نماینده روسیه برای افغانستان را مداخله در امور داخلی این کشور دانسته و آن را محکوم کرد.

این جرگه همچنان می‎گوید، اظهارات کابلوف نه به خیر روسیه و نه هم به خیر افغانستان است و نه هم منطقه.

اعضای این جرگه روز یکشنبه در جلسه عمومی این جرگه بیشتر روی همین مسئله بحث کرده و از حکومت افغانستان خواستند تا موقف خود را واضح سازد.

فضل هادی مسلمیار رئیس این جرگه گفت، هر کشوری که با طالبان روابط دارد به معنی دشمنی با افغانستان است.

مسلمیار: حکومت باید بطور واضح موقف خود را روشن سازد.
مسلمیار: حکومت باید بطور واضح موقف خود را روشن سازد.

او افزود:

" حکومت باید بطور واضح موقف خود را روشن سازد معلومات که در دست دارد پس از بیانیه کابلوف آن را با مقامات روسی در میان بگذارد و تاریخ گذشته روس‎ها را هم یاد کنند تا از مداخله در امور داخلی افغانستان خودداری نمایند و من به نماینده‎گی از اعضای مشرانو جرگه اظهارات اخیر کابلوف را محکوم می‎کنم. طالب دشمن افغانستان است و روابط با دشمن، دشمنی با مردم افغانستان است."

به تازه‎گی ضمیر کابلوف نماینده روسیه برای افغانستان در گفتگو با آژانس خبری ترکی انادولو از تماس‌های مقام‌های روسی با طالبان سخن زده‌است.

ضمیر کابلوف گفته‌ که طالبان بر ضد کسانی می‌جنگند که ما در برابرشان در سوریه درگیر جنگ هستیم و همین علت است که منافع ما را نزدیک می‎سازد و به گفته وی طالبان و روسیه موضع گیری یکسان در برابر داعش دارند.

اما اعضای مشرانو جرگه افغانستان می‎گویند، کشورهای منطقه که جنگ‎های نیابتی را در افغانستان دامن می‎زنند باید از مداخلات در امور داخلی این کشور دست بکشند.

مستغنی: همکاری کشورهای منطقه با گروه‌های که مردم افغانستان را هدف قرار می‌دهند، برای منطقه خطر ناک است.
مستغنی: همکاری کشورهای منطقه با گروه‌های که مردم افغانستان را هدف قرار می‌دهند، برای منطقه خطر ناک است.

نثار حارس یکتن از این سناتوران چنین می‎گوید.

او افزود:

" افغانستان در جریان نیست اما روسیه اعلان می‎کند که ما با طالبان درجریان مذاکرات هستیم ما از روسیه و تمامی کشورهای که در داخل افغانستان جنگ‎های نیابتی و جنگ‎های استخباراتی خود را به راه انداخته اند می‎خواهیم که پای خود را بکشند و هر نوع مداخله کشورهای دیگر در افغانستان دست درازی به حاکمیت و جغرافیایی افغانستان است."

تلاش نمودیم تا در این مورد نظر وزارت خارجه را داشته باشیم اما مقامات آن وزارت مشخصا در مورد سخنان سناتوران چیزی نگفتند.

اما شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت سه روز پیش در صحبت با رادیو آزادی در این مورد گفت:

" دولت افغانستان همواره هر گونه ایجاد روابط و حمایت از گروه‌های که با حملات تروریستی مردم افغانستان را هدف قرار می‌دهند، در درازمدت به خطر منطقه یی مبدل خواهد شد و هیچ کشوری از آسیب آن در امان نخواهد ماند."

وی تاکید دارد، همکاری کشورهای منطقه با گروه‌های که مردم افغانستان را هدف قرار می‌دهند، برای منطقه خطر ناک است.

وی می‎گوید که در امر مبارزه با تروریزم باید با حکومت افغانستان حمایت صورت گیرد نه با گروه‎های که اعمال تروریستی انجام می‎دهند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG