لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۷

کدام عوامل پیشرفت نیروهای عراقی را به موصل، بطی ساخته‎است؟


پیشرفت نیروهای عراقی به استقامت مرکز شهر موصل ادامه دارد.

یک قوماندان ارشد اردوی عراق می گوید، نیروهای امنیتی این کشور به استقامت مرکز شهر موصل در حالت پیشروی قرار داشته، شورشیان گروه موسوم به دولت اسلامی را به عقب نشینی وادار ساخته‎اند. اما تیراندازان دقیق از راه دور، حمله کننده‎گان انتحاری و نگرانی در مورد تلفات افراد ملکی، پیشرفت نیروهای عراقی را بطی ساخته‎است.

جنرال سمیع ال اریدی (Sami al-Aridi) به آژانس خبری اسوشیتدپرس گفته‎است، عملیات نیروهای خاص تحت قومانده وی به خاطر یافتن جنگجویان داعش و بمب گذران انتحاری مربوط این گروه شورشی ادامه دارد. با وصف آتش هاوان و تیراندازان دقیق از راه دور، نیروهای خاص عراق به پیشروی ادامه می‎دهند.

نیروهای عراقی
نیروهای عراقی

جنرال حیدر فدل (Haidar Fadel) یک قوماندان دیگر اردوی عراق گفته‎است، روز یکشنبه یک حمله کننده انتحاری تلاش کرد با موتر مملو از مواد منفجره به استقامت ناحیه تحریر (Tahrir)در موصل حرکت کند، اما قبل از آنکه موفق به انفجار موتر شود، از پا درآورده شد.

به گفته جنرال حیدر فدل با آنکه موتر مملو از مواد منفجره در یک فاصله مصون انفجار کرد، اما در اثر آن یک خانه فرو ریخت، چهار فرد ملکی کشته، چهار تن دیگر مجروح شدند.

جنرال حیدر فدل گفته‎است، نیروهای اردوی عراق روز یکشنبه منطقه الزور (Al-Zohour) را تصرف کردند که در فاصله هشت کیلومتری از مرکز شهر موصل قرار دارد و به گفته وی رسیدن نیروهای عراقی باعث آن شد تا صدها باشنده این منطقه با بیرق‎های سفید از منازل شان بیرون شوند.

یک مقام ملیشه‎های شیعه عراق که از افشای نامش خودداری کرده گفته‎است، نیروهای عراقی به خاطر تقویت ملیشه‎های شیعه به حومه غربی شهر تلعفر رسیده‎اند.

شهر تلعفر قبل از اشغال آن توسط داعش حدود ۲۰۰ هزار باشنده داشت.
شهر تلعفر قبل از اشغال آن توسط داعش حدود ۲۰۰ هزار باشنده داشت.

ملیشه‎های شیعه میدان هوایی را تصرف کرده‎اند و به خاطر تصرف شهر تلعفر آماده گی می‎گیرند.

شهر تلعفر قبل از اشغال آن توسط داعش حدود ۲۰۰ هزار باشنده داشت که اکثریت آن شیعه اند.

عملیات وسیع نظامی برای تصرف دوباره موصل که دومین بزرگترین شهر عراق به شمار می‎آید، در ماه گذشته آغاز شد. ولی به نوشته آژانس خبری اسوشیتدپرس نسبت مقاومت شدید شورشیان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش این کمپاین نظامی بطی بوده‎است.

شهر موصل در فاصله 360 کیلومتری شمال بغداد، پایتخت عراق موقیعت دارد و در تابستان سال ۲۰۱۴ میلادی توسط شورشیان داعش اشغال شد.

XS
SM
MD
LG