لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۰

نیروهای عراقی برای جنگ علیه داعش بار دیگر منسجم می‎شوند


نیروهای عراقی برای جنگ هر چه بهتر علیه داعش یک بار دیگر منسجم می‎شوند.

این نیروها برای حمله آماده‎گی می‎گیرند و همچنان برای کشف موترهای مملو از مواد انفجاری در موصل عملیات تلاشی خانه به خانه را به راه انداخته‎است.

سربازان عراقی به روز دوشنبه در آن مناطق موصل گردهم آمده‎اند که به تازه‎گی از جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش پس گرفته شده‎است.

جنرال سمیع‌الریدی یکی از قوماندانان ارشد نیروهای عراق در جنگ موصل به آژانس خبری اسوشیتید پریس گفته‎است که نیروهای عراقی برای حمله بالای داعش آماده‎گی می‎گیرند و عملیات تلاشی خانه به خانه را نیز آغاز کرده‎اند.

به گفته الریدی در جریان عملیات تلاشی تا هنوز از دو انفجار موتربمب جلوگیری صورت گرفته‎است.

نشان زن‎های داعشی پیشروی نیروهای عراقی را کندتر ساخته‎است.
نشان زن‎های داعشی پیشروی نیروهای عراقی را کندتر ساخته‎است.

اسوشیتید پرس می‎نویسد که توقف مؤقت جنگ برای از سرگیری آماده‎گی‎ها علیه داعش و جابجا شدن نشان زن‎های داعشی پیشروی نیروهای عراقی را کندتر ساخته‎است.

نیروهای عراقی در هفدهم اکتوبر بر ضد داعش در موصل عملیات نظامی را آغاز کردند و تا هنوز بسیاری از مناطق این شهر را توسط نیروهای خاص پس گرفته‎است.

نیروهای خاص عراق هم‌اکنون در امتداد شرقی دریای دجله با جنگجویان داعش درگیر هستند.

با آنکه سایر نیروها با حمایت هوایی ایالات متحده امریکا از جهات مختلف در حال پیشروی به سوی موصل هستند اما بخاطر اولویت قرار دادن حفظ جان حدود یک میلیون ساکن موصل سرعت قابل ملاحظه و اولی‌شان را حفظ نتوانسته‎اند.

از سوی هم سازمان ناتو می‎گوید برای مبارزه با داعش تا اکنون صدها سرباز عراقی را در اردن آموزش داده‎است و این مأموریت آموزشی و ظرفیت‌سازی را همچنان ادامه می‎دهد.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی سازمان ناتو به روز دوشنبه در مجلس عمومی مجمع پارلمانی ناتو در استانبول گفت که این آموزش سربازان عراقی در مبارزه با داعش خیلی کارا بوده‎است.

ستولتنبرگ: آموزش نیروهای عراقی خیلی کارا بود.
ستولتنبرگ: آموزش نیروهای عراقی خیلی کارا بود.

او افزود:

"آموزش نیروهای محلی بهترین وسیله در کار مبارزه با تروریزم است. امسال ما صدها سرباز عراقی را در اردن آموزش دادیم و این مأموریت ظرفیت‌سازی را همچنان تمدید کردیم. مأموریت در آغاز سال آینده میلادی دوباره از سر گرفته می‎شود. این آموزش در کار مبارزه با داعش نقش به سزای خود را دارد."

نیروهای عراق حدود یک ماه پیش برای تصفیه موصل که از تابستان ۲۰۱۴ در تصرف گروه موسوم به دولت اسلامی است عهد برجا کردند.

با آنکه این نیروها در سایر شهرهای دیگر از جمله انبار و اطراف بغداد در سرکوب داعش دست بالای داشتند اما تا هنوز به تصفیه موصل مؤفق نشده‎اند.

گزارش: صفی‌الله ستانکزی

XS
SM
MD
LG