لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

انعکاس حمله بر یک مسجد اهل تشیع در برخی از روزنامه های جهان


شماری از روزنامه های غربی حمله روز دوشنبه بر مسجد شیعیان در کابل را بررسی کرده‎اند.

واشنگتن پُست

واشنگتن پُست نوشته است که پس از این حمله ویب سایت اعماق که مربوط داعش یا گروه دولت اسلامی است اعلان کرد که این حمله را یکی از افراد آنان انجام داده‌است.

روزنامه افزوده‌است که حمله انتحاری روز دوشنبه در حالی در یک مسجد و مرکز فرهنگی شیعیان صورت گرفت که مردم مصروف یادبود از مراسم اربعین یا چهلمین روز شهادت امام حسین بودند.

واشنگتن پُست یک تصویر عینی حادثه را پیش کرده‌است که چطور خون مردم جاری بوده، چگونه شیشه‌ها شکسته و چطور شاروالی پس از حادثه کفش‎های مردم را جمع می‎کرده‌است.

روزنامه یک عکس مسجد را نشر کرده‎است که در آن یک ستون مسجد نشان داده می‎شود و با وجود آنکه در اثر برخورد چره‌ها تخریب شده‌است اما در یک قسمت آن به خوبی نوشته عربی دیده می‌شود که گفته است: "مسجد محل تسکین روحی است."

به باور روزنامه طوری معلوم می‎شود که هدف این حمله دامن زدن به اختلافات فرقه‌یی در افغانستان بوده‎است کشوری که در آن سنی‌ها و شیعیان در طول تاریخ روابط خوبی با هم داشته اند.

روزنامه می‎افزاید، در جریان مراسم اربعین در این مسجد شماری از سنی‌‎ها نیز اشتراک کرده بودند.

واشنگتن پُست با یک مرد هزاره صحبت کرده و به نقل از او گفته است: کسانی که این حمله را انجام داده‌اند می‌خواهند میان شیعه و سنی ترس ایجاد کنند و ما را از سنی ها جدا سازند.

گاردین

گاردین نیز به اختلافات فرقه‌یی اشاره کرده و گفته است که افغانستان از این اختلافات به دور بوده و این اختلافات در تناسب با کشورهای همسایه کمتر است.

اما به گفته روزنامه، این سومین حمله بزرگ بر مردمان شیعه مذهب در کابل بوده‌‎است.

وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال مسئله اختلافات قومی افغانستان و کشورهای همسایه را با هم مقایسه کرده و گفته است که افغانستان نسبت به سایر همسایه های خود از اختلافات فرقه‌یی دور بوده‌است.

اما روزنامه گفته است بیم آن می‌رود که مبادا حملات همچون روز دوشنبه اختلافات مذهبی را به میان آورد.

وال ستریت ژورنال نیز در این مورد در مقاله اش گفته است که داعش مسئولیت حمله بر مسجد باقرالعلوم را پذیرفته است.

به گفته روزنامه، شاخۀ داعش در سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان اعلام موجودیت کرد و حالا بر عکس پالیسی اولی اش که با طالبان می‎جنگید، حملات پیچیدۀ را انجام می‌دهد.

وال ستریت ژورنال پیچیدگی حملات داعش را نشانۀ گسترش نفوذ این گروه در افغانستان خوانده‌است.

XS
SM
MD
LG