لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۶

یوناما: زنان افغان باید از آزادی کامل برخوردار شوند


دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما روز جمعه ۲۵ نوامبر کمپاین ۱۶ روزه را برای محو خشونت علیه زنان آغاز کرد.

کمپاین محو خشونت علیه زنان از سوی ملل متحد در کشورهای دیگر جهان هم آغاز شده‎است.

این کمپاین بین‌المللی تا دهم دسمبر که از روز جهانی حقوق بشر تجلیل به عمل می‎آید، ادامه پیدا خواهد کرد.

با آغاز آن، معاون سرمنشی ملل متحد در امور افغانستان پرنل کوردل در کابل گفته‎است این ضرور است که زنان افغان آزادی کامل را تجربه کنند و در کار برای آبادی کشور شان بدون تبعیض، تشدد و فشار سهم بگیرند.

زن افغان
زن افغان

سازمان ملل متحد می‎گوید که در تامین حقوق زنان در افغانستان از سال ۲۰۰۱ به این سو گام‎های وسیع برداشته شده‎است اما در این کشور بین حقوق تامین شده روی کاغذ و واقعیت‎های عینی جامعه آن تفاوت زیاد وجود دارد.

نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در یک اعلامیه گفته‎است که این سازمان برای بهبود زنده‎گی زنان در افغانستان خواهان تطبیق قوانین شده و در این ساحه بر دوام تعهدات خود تاکید کرده‎است.

سازمان ملل متحد می‎گوید که تشدد جنسی، روانی و فزیکی علیه زنان و خشونت علیه آن‎ها تخطی از حقوق بشر می‎باشد و از جامعه جهانی خواسته که برای از بین بردن این مشکل متحد شود.

سرمنشی ملل متحد بان کی مون گفته‎است که تشدد علیه زنان بر خانواده‎ها و جامعه و بطور عموم بر وضعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تمام جامعه جهانی تأثیر منفی می‎گذارد.

سازمان ملل متحد می‎گوید که خشونت و تشدد علیه زنان یک مشکلِ می‎باشد که می‎توان از آن جلوگیری نمود و این عمل برای پیشرفت و رشد جامعه یک گام مهم بشمار می‎رود.

امسال رنگ نارنجی رنگ محو خشونت علیه زنان تعین شده‌است.
امسال رنگ نارنجی رنگ محو خشونت علیه زنان تعین شده‌است.

سازمان ملل متحد هر سال از ۲۵ نوامبر تا ۱۰ دسمبر یک کمپاین بین‌المللی محو خشونت و تشدد علیه زنان را راه اندازی می‎کند. روز دهم ماه دسمبر روز بین‌المللی حقوق بشر می‎باشد.

در سال جاری سازمان ملل متحد کمپیانی را تحت عنوان برای ختم خشونت و تشدد علیه زنان متحد شوید و به جهان رنگ نارجی بدهید، شروع کرده‎است. هدف این کمپاین متحد ساختن جهان و آوردن تغییر در این راستا می‎باشد.

امسال رنگ نارنجی رنگ محو خشونت علیه زنان تعیین شده و از جامعه جهانی تقاضا گردیده که برای تفهیم جامعه جهانی و ارائه معلومات سرک‎ها، مکاتب و مکان های شناخته شده را نارنجی رنگ کنند.

XS
SM
MD
LG