لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

مرکز آموزشی احیای سنت در جوزجان مسدود شد


دفتر مرکز آموزشی احیای سنت در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان مسدود گردید.

مولوی یار محمد رئیس شورای علمای ولایت جوزجان ادعا می‌کند، در این مرکز احیای سنت مسایل مربوط به وهابیت تدریس می‌شد که از سوی ریاست شورای علمای این ولایت جلو آن گرفته شده‌است.

مولوی یار محمد که در حین مسدود ساختن این مرکز آموزشی در بین ده‌ها تن از طرفدارانش صحبت می‌کرد، گفت:

"در این مرکز شماری از افراد توسط مسئولین این مرکز زیر آموزش قرار گرفته بودند که به گونه آن‌ها را از مسیر اصلی دین خارج می‌ساختند که این تصمیم پس از اجلاس شماری از علمای دینی اتخاذ شد و دروازه این مرکز مسدود گردید."

مولوی یار محمد گفت، اگر جلو این کار گرفته نمی‌شد، مسئولین مرکز مذکور، اذهان عامه را مغشوش می‌ساختند و این امر تأثیرات منفی بالای ذهنیت عامه در اجتماع می‌گذاشت.

اما مولوی اسدالله حنیف مسئول مرکز آموزشی احیا سنت می‌گوید، این ادعا نادرست است، آن‌ها قبل از همه ارگان‌های امنیتی را باید در جریان می‌گذاشتند.

وی گفت:

"من در جهان چلنج می‌دهم که اصلاً چیزی به نام وهابیت وجود ندارد، بلکه این مسئله یک توطئه دشمنان دین است. امروز شماری از ملا‌ها از دین وسیله تجارت ساخته‌اند، آن‌ها زنده و مُرده مردم را استثمار می‌کنند. این کتگوری افراد به نام حلاله، عمل منفوری که پیامبر اسلام آن را مردود شمرده و به آن لعنت فرستاده، توسط این ملا‌ها تحت این نام با عزت و ناموس مردم بازی کرده و از دین یک مارکیت ساخته‌اند."

مسئولان این مرکز می‎گویند، در حالیکه آن‌ها می‌خواستند چهره واقعی اسلام ناب محمدی را برای مردم بشناسانند، ولی این افراد وقتی مشاهده کردند که با شناخت مردم از اسلام واقعی به تجارت آن‌ها آسیب می‌رسد، برای دیگران مشکل ایجاد کرده و مرکز آموزشی را ویران کردند.

مسئولان مرکز آموزشی احیای سنت هم‌چنان گفتند که این ملا‌ها، کتاب‌ها و قرآن کریم مرکز آموزشی را به کوچه ریختند و درب مرکز آموزشی را بستند.

آن‌ها تأکید دارند، آیا برای کنترول و تفتیش این امر مرجع وجود نداشت و مسئولین امنیتی نمی‎دانستند که در این مرکز کدام مسایل تدریس می‌شود؟

مسئولان مرکز آموزشی احیای سنت این اقدام ریاست شورای علما و اداره حج و اوقاف جوزجان را جفا به مردم ولایت جوزجان می‎خوانند و می‌گویند که این قضیه توسط ارگان‌های مؤظف باید دقیق بررسی شود.

گزارش: محمد عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG