لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

کمپاین مبارزه با خشونت علیه زنان در ولایت بامیان آغاز شد


ولایت بامیان یکی از ولایت‌های مرکزی کشور است که هنوز هم خشونت علیه زنان در این ولایت به عنوان یک مشکل عمده یاد می‌شود.

هر سال در این روزها کمپاین محو خشونت علیه زنان در سرتاسر کشور برگزار می‌شود. امسال نیز در ولایت بامیان این کمپاین برای مدت ۱۶ روز آغاز شده که در این مدت ریاست امور زنان بامیان و نهادهای مدافع حقوق زن برنامه های متعددی را برای مبارزه با خشونت علیه زنان راه اندازی می‌کنند.

در سال جاری نیز آمار خشونت علیه زنان در سطح بامیان نسبت به سال‌های گذشته کمتر نشده طوریکه فقط در هشت ماه گذشته در حدود ۸۱ مورد قضیه خشونت علیه زنان در ریاست امور زنان این ولایت ثبت شده‌است.

کریمه سالک رئیس امور زنان ولایت بامیان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"قضایایی که در ریاست امور زنان ثبت شده شامل، ۳۸ قضیه لت و کوب، ۱۰ قضیه ندادن نفقه، ۱۲ قضیه فرار از منزل به قصد ازدواج، ۳ قضیه ازدواج اجباری، یک قضیه سوختاندن، ۵ قضیه فریب، ۶ قضیه ممانعت از میراث، ۳ قضیه آزار و اذیت و ۳ قضیه توهین و تحقیر هستند. من متاسف نیستم که آمار قضایای خشونت علیه زنان افزایش داشته به خاطر اینکه آگاهی مردم زیاد شده و به همان اندازه مراجعه زنان به ریاست امور زنان افزایش داشته است."

به گفته خانم سالک، با اینکه آمار خشونت علیه زنان در این ولایت کاهش نداشته اما روند رسیدگی به دوسیه های خشونت علیه زنان در بامیان تسریع پیدا کرده‌است و نهاد های عدلی و قضایی بامیان توجه بیشتری به قضیه های خشونت علیه زنان می‌کنند.

ولی تسریع روند رسیدگی به دوسیه های خشونت علیه زنان در بامیان باعث نگرانی نهادهای مدافع حقوق زن در بامیان شده، به دلیل اینکه این تسریع می‌تواند باعث حق تلفی خانم ها در دوسیه های شان شود.

صغرا عطایی مسئول شبکه زنان افغان در بامیان در این مورد این مورد گفت:

" متأسفانه در محکمه و سارنوالی بامیان روابط بر ضوابط حاکم است و در آنجا تلاش می‌شود تا بیشتر طرف مرد را بگیرند و به زن بگویند که خوب نیست که یک زن زیاد در محکمه رفت و آمد کند و آبرویت می‌رود و از این قضیه بگذر، با این الفاظ تلاش می‌شود تا با مصلحت گرایی مردانه طرف مرد فیصله شود و طبق قانون رسیدگی نشود. به همین منوال ۹۰ فیصد دوسیه های خشونت علیه زنان در همان مراحل ابتدایی خفه می‌شوند و به آنها رسیدگی درست نمی‌شود. به همین دلیل باعث می‌شود تا زن بیشتر متضرر شود."

به گفته مدافعین حقوق زن با وجود برگزاری برنامه های آگاهی دهی در مورد خشونت علیه زنان اما هنوز هم زنان در ولایت بامیان با انواع خشونت روبرو هستند مانند خیابان آزاری، لت و کوب و ازدواج اجباری.

حکیمه اکبری یکی از فعالین حقوق زن در ولایت بامیان در مورد این نوع خشونت ها به رادیو آزادی گفت:

"هنگامیه ما برای برگزاری برنامه‌ای در مورد حقوق زنان به قریه‌ها می‌رویم اولین حرفی را که می‌شنویم این است که شما برای خانه جنگی با اینجا آمده‌اید. متأسفانه نهادهای که خواستند حقوق زن را به جامعه معرفی کنند وظیفه خود را به درستی انجام نداده‌اند. حقوق زن به معنای خانه جنگی در قریه ها تعبیر شده و حقوق بشر به عنوان یک پدیده غربی معرفی شده‌است. این‌ها مشکلاتی هستند که باعث می‌شود تا زنان به حقوق شان دست پیدا نکنند."

کمپاین محو خشونت علیه زنان هر سال به مدت ۱۶ روز در بامیان با برگزاری کنفرانس‌ها، مسابقات ورزشی مانند دوش، بایسکل دوانی و اسکی با شرکت زنان و برنامه های آگاهی عامه در سطح این ولایت راه اندازی می‌شود.

عباس نادری

XS
SM
MD
LG