لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

ویسا ضمن مبارکی خط آهن آقینه به مسئولیت غنی نیز اشاره کرده‌است


روزنامه‎های چاپ امروز کابل در مطالب و تبصره‎های خود بیشتر به افتتاح خط آهن میان افغانستان و ترکمنستان و اهمیت اقتصادی آن پرداخته‎اند.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت در مطلبی در این مورد نوشته است که خط آهن میان افغانستان و ترکمنستان بخشی مهم راه لاجورد است.

در مطلب آمده‎است که راه لاجورد مسیر راه تاریخی ابریشم است که افغانستان را از طریق آسیای میانه با اروپا وصل کرده بود.

نویسنده مطلب می‎گوید هرچند افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان از شرکای اصلی این مسیر است اما ترکیه نیز علاقه دارد تا برخی از این پروژه باشد.

به گفته نویسنده مطلب استفاده از راه لاجورد نه تنها تاریخ راه ابریشم را احیا میسازد بلکه افغانستان را به پل اتصال آسیای جنوبی، آسیای میانه و اروپا نیز مبدل می‎کند.

در مطلب آمده‎است که افغانستان از این ناحیه سالانه ده‎ها ملیون دالر عاید نیز بدست خواهد آورد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله اش به اهمیت اقتصادی خط آهن میان افغانستان و ترکمنستان توجه کرده و گفته‎است که تجارت این کشور با منطقه و جهان گسترش خواهد یافت.

سرمقاله نویس می‎گوید که از این طریق بر علاوه افغانستان ایران، چین و هند نیز با آسیای میانه و اروپا وصل خواهند شد.

سرمقاله نویس گفته‎است که دشمنان افغانستان نمی‎توانند جغرافیه این کشور را تغییر دهند اما افغانستان می‎تواند از موقعیت جغرافیایی اش سود ببرد.

سرمقاله نویس می‎گوید که افغانستان توانست پس از سال‎ها موانع را از سر راه اش بردارد که در زمینه تجارت و ترانسپورت این کشور را محدود ساخته بود.

به باور سرمقاله نویس افغانستان پس از این از کشور وارداتی به صادراتی مبدل خواهد شد و بازار محصولات افغانستان در مارکیت‎های جهانی پر رونق خواهد بود.

ویسا

روزنامه ویسا نیز در سرمقاله اش استفاده از خط آهن در آقینه را مبارکباد گفته‎است اما نوشته‎است که مسئولیت اصلی رئیس جمهور باید فراموش نگردد.

سرمقاله نویس افتتاح خط آهن در آقینه را خبر مهم خوانده و گفته است، این درست است که احتیاج ما از پاکستان تا حدی کاهش میآبد اما مهم این است که افغانستان خود کفا شود.

به نوشته سرمقاله نویس، تا زمانیکه تجارت افغانستان تقویت نشود و صادرات این کشور نسبت به واردات اش افزایش نیابد باز هم به پاکستان، ایران و کشورهای آسیای میانه محتاج خواهد بود.

سرمقاله نویس می‎گوید افغانستان با چالش‎های جدی بخصوص در بخش امنیت روبرو است و تنها استفاده از خط آهن در آقینه مشکلات اش را حل کرده نمی‎تواند.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG