لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

جرگه‌های محلی مرکز عدالت‌خواهی قربانیان خشونت علیه زنان بوده‌است


بسیاری از قضایای خشونت در برابر زنان در ولسوالی‎های دور دست از سوی جرگه‎های محلی حل شده‎است.

وزارت داخله افغانستان با تأکید بر این مطلب می‎گوید، به علت عدم موجودیت یا غیر فعال بودن واحدهای رسیده‎گی به مشکلات خانواده‎ها درحوزه‎های پولیس، شمار زیادی از زنان در ولسوالی‎های دور دست به عدالت غیر رسمی روی آورده‎اند.

نشست امروزی
نشست امروزی

این چالش را وزارت داخله در یک بررسی تازه‌اش برجسته ساخته‎است.

این یافته‎ها نشان می‎دهد که بسیاری زنانی که قربانی خشونت بوده‎اند، برای عدالت خواهی در سال‎های پسین به فیصله عدالت غیر رسمی و یا جرگه‎های محلی روی آورده‎اند.

با این همه، صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در نشستی که به هدف چگونه‌گی پیدا کردن راه حل‎ها برای پایان خشونت در برابر زنان در کابل برگزار شده‌بود، تأکید کرد که بدون حضور پررنگ زنان در صفوف نیروهای امنیتی، این کشور به امنیت روانی و اجتماعی نخواهد رسید.

صدیقی: علتی که ما نتوانستیم در این راستا پیش قدم باشیم، مشکلات اجتماعی و چالش‎های سنتی است.
صدیقی: علتی که ما نتوانستیم در این راستا پیش قدم باشیم، مشکلات اجتماعی و چالش‎های سنتی است.

او افزود:

"علتی که ما نتوانستیم در این راستا پیش قدم باشیم، مشکلات اجتماعی و چالش‎های سنتی است که با تأسف با گذشت چند سال هنوز هم ذهنیت‎ها تغییر نکرده و از این رو ما شاهد حضور کمرنگ زنان در صفوف نیروهای پولیس هستیم. بدون حضور زنان در صفوف نیروهای پولیس، ما به امنیت اجتماعی و روانی نخواهیم رسید."

صدیقی عرف و سنت‎های نا پسند را علت اصلی کم‌رنگ بودن حضور زنان در صفوف پولیس می‎گوید.

پیش از این شماری از نهادهای دفاع از حقوق زنان نا امنی‎ها، عدم دسترسی آسان مردم به مراکز عدلی و قضایی در ولایات و نیز فساد اداری را از چالش‎های گفته‎اند که سبب روی آوردن زنان به عدالت غیر رسمی شده‎است.

در این میان خانم حکمت شاهی رئیس جندر این وزارت بر حمایت نیروهای پولیس زن از سوی دولت تأکید می‎ورزد.

خانم حکمت شاهی رئیس جندر این وزارت
خانم حکمت شاهی رئیس جندر این وزارت

او افزود:

"هر گاه مقاصد شورا از سوی قطعات حمایت و رعایت گردد، به یقین چالش‎های که سر راه پولیس زن می‎باشد مرفوع خواهد شد."

اما با این همه، اکنون وزارت داخله می‎گوید از هیچ‌گونه تلاش برای دستیابی زنان به عدالت دریغ نخواهد ورزید و واحدهای حل مشکلات خانواده‎گی که در کابل، ننگرهار، هرات، کندهار، بلخ، بامیان، پنجشیر، پروان، لغمان و کنر فعالیت دارند، چنین قضایا را با جدیت دنبال می‎کنند.

XS
SM
MD
LG