لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۲

م.م: قوانین ساخته شده برای مهاجرین افغان با واقعیت‎ها متفاوت است


کمیشنری عالی سازمان ملل‌متحد در امور مهاجرین می‎گوید، قوانین ساخته شده در افغانستان برای مهاجرین و بی‌جا شده‎های داخلی با واقعیت‎های این کشور متفاوت است.

این کمیشنری در باره زنده‎گی مهاجرین اظهار نگرانی کرده می‎گوید، بدون از موارد استثنایی بسیاری از حقوق مهاجرین در این کشور زیر پا شده‎است.

این کمیشنر به این باور است که در کنار پالیسی باید برای ساختن بودجه و نهادها ظرفیت و هماهنگی وجود داشته باشد.

الیزابت برومت کمیشنر حقوقی این اداره برای افغانستان می‎گوید، به گونه کتبی توجه خوبی به مهاجرین و بی‌جا شده‎های داخلی موجود است اما تعهد، پالیسی و تطبیق قوانین از هم متقاوت اند.

برومت این اظهارات را به روز سه‌شنبه در مراسم زیر نام مسئولیت مشترک برای ادغام مهاجرین افغانستان در کابل اظهار داشت.

برومت: تا زمانی که این مشکلات باشد رسیده‎گی به آن به وقت نیاز دارد.
برومت: تا زمانی که این مشکلات باشد رسیده‎گی به آن به وقت نیاز دارد.

وی افزود:

"طبیعی است که پالیسی یک سلسله مشکلات خود را دارد، کسی نمی‎تواند که آن را صد در صد تطبیق کند آن‌هم در افغانستان که مشکلات امنیتی زیاد است و حوادث طبیعی به وقوع می‎پیوندد، تا زمانی‌که این مشکلات باشد رسیده‎گی به آن به وقت نیاز دارد."

به گفته وی تأکید حکومت برای بازگشت بی‌جا شده‎های داخلی به جاهای اصلی‌شان، برخورد پولیس و مسئولان با این بی‌جا شده‎ها از نگرانی‎های کسانی اند که در داخل کشور از مناطق‌شان بی‌جا شده‎اند.

کمیشنری عالی سازمان ملل‌متحد در امور مهاجرین برای حل این مشکلات به تلاش و کارهای مشترک تأکید می‎کند.

بیجاشده‌های داخلی افغان
بیجاشده‌های داخلی افغان

این در حالی است که پیش از این اداره از افزایش مهاجرین اظهار نگرانی کرده و گفته بود، اگر برای رسیده‎گی به مهاجرین افغان کمک‎های جهانی بیشتر نشود ممکن یک فاجعه بشری به میان آید.

همزمان با این وزارت مهاجرین می‎گوید، در جریان سال جاری در کشور حدود یک میلیون تن از مناطق‌شان بی‌جا شده‌اند و همینگونه نزدیک به یک میلیون تن دیگر مهاجرین از پاکستان و ایران دوباره به کشور شان برگشته‎اند.

فضل احمد عظیمی معین پلان و پالیسی این وزارت به رادیو آزادی گفت، حکومت از دو سال به این‌سو بالای پالیسی جدید بی‌جا شده‎های داخلی و مهاجرین کار می‎کند که با تطبیق آن بیشتر مشکلات حل خواهد شد.

عظیمی: پالیسی‎ها مشکلات خود را دارد.
عظیمی: پالیسی‎ها مشکلات خود را دارد.

او افزود:

"طبعاً پالیسی‎ها مشکلات خود را دارد، صد در صد آدم گفته نمی‌تواند که بگوید پالیسی تطبیق می‎شود، خصوصاً در افغانستان همیشه مشکلات امنیتی وجود دارد، حوادث طبیعی صورت می‎گیرد، تا اینکه رسیده‎گی میشود یک وقت و زمان کار دارد."

کمیشنری سازمان ملل‌متحد در امور مهاجرین برای هر عودت کننده به افغانستان مبلغ ۴۰۰ دالر امریکایی کمک می‎کند.

وزارت دولت در امور رسیده‎گی به حوادث هم می‎گوید، آنان حدود ۶۰ هزار خانواده را برای کمک راجستر کرده‎اند که با آنان کمک‎های صورت خواهد گرفت.

محمد قاسم حیدری معین این اداره می‎گوید، حکومت برای کمک به تمام مهاجرین متعهد است اما وی در این راستا از برخی مشکلات هم سخن می‎زند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG