لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۲

مقامات جوزجان: "احمد ایشچی" والی پیشین در بند امنیت ملی است


مقامات امنیتی و محلی جوزجان می‎گویند که انجنیر احمد ایشچی والی پیشین این ولایت در بند امنیت ملی است.

قوماندان امنیه جوزجان به رادیو آزادی گفت که آقای ایشچی را افراد عبدالرشید دوستم نه بلکه نیروهای امنیتی به اتهام همکاری با طالبان بازداشت کرده‎اند.

رحمت‌الله ترکستانی قوماندان امنیه جوزجان روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گزارش‎های را رد کرده که گویا آقای ایشچی در بند عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری قرار دارد.

به گفته وی، خانواده آقای ایشچی نیز تا هنوز از این‎که وی در قید آقای دوستم باشد نزد آنان شکایت نکرده‎است.

او افزود:

"ایشچی صاحب از اول در بند جنرال صاحب نبود، معلومات استخباراتی در نزد امنیت ملی وجود داشت و فعلاً هم در بند امنیت ملی است و به ارتباط داشتن روابط با مخالفان مسلح بازداشت شده‌است."

این درحالیست که روزنامه نیویارک تایمز نوشته که این فرد پس از آن در عقب یک موتر زرهی قرار داده شد و به یک محل دیگر انتقال گردید که عبدالرشید دوستم او را در جریان مسابقه بزکشی با مشت و لگد مورد لت و کوب قرار داد.

در ویدیوی که به روز جمعه گذشته نشر شد، عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری دیده می‌شود که به میدان بزکشی می‌آید و از وی به گرمی استقبال می‌شود.

قوماندان امنیه جوزجان برخورد فزیکی در میدان بزکشی را رد می‎کند.

لطف‌الله عزیزی والی جوزجان نیز تائید می‎کند که آقای ایشچی در بند نیروهای امنیت ملی قرار دارد.

وی افزود:

"چون یک قضیه امنیتی است، پیش جنرال صاحب نیستند، باید از ارگان امنیتی پرسیده شود و این فرد نزد امنیت ملی قید هستند."

اما انجنیر باتور پسر آقای ایشچی به رادیو آزادی گفت که پدر اش در میدان بزکشی از سوی افراد جنرال دوستم برده شده‌بود و دیشب به امنیت ملی تسلیم داده شده‌است.

به گفته وی، مردم و قوماندانی امنیه جوزجان همه شاهد این رویداد اند.

او افزود:

"پدرم را در شب تاریک نبرده در محضر عام برده‌اند و مردم جوزجان شاهد هستند حالا هم از نهادهای امنیتی و قضایی می‎خواهیم که تحقیق کنند و ما طرفدار عدالت هستیم."

آقای باتور می‎گوید که پدرش با جنرال دوستم اختلافات سیاسی داشته‎است.

از سوی هم معاونیت اول ریاست جمهوری می‎گوید، اتهامات را که خانواده ایشچی بر معاون اول ریاست جمهوری وارد کرده باید ثابت سازد.

عنایت‌الله بابر فرهمند رئیس دفتر آقای دوستم گفت که آقای ایشچی از قبل مورد تعقیب ارگان‎های امنیتی بوده و از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‎است.

فرهمند: این شخص تحت تعقیب نهادهای امنیتی بخاطر تمویل مخالفین مسلح قرار داشت.
فرهمند: این شخص تحت تعقیب نهادهای امنیتی بخاطر تمویل مخالفین مسلح قرار داشت.

او افزود:

"این شخص تحت تعقیب نهادهای امنیتی بخاطر تمویل مخالفین مسلح قرار داشت، ازین لحاظ از سوی ارگان‎های امنیتی بخاطر تحقیق بازداشت شده و اتهامات را که وارد کرده باید ثابت بسازند."

خواستیم تا دیدگاه ارگ ریاست جمهوری را نیز در این مورد داشته باشیم اما مسئولان در ارگ از ابراز نظر در این مورد خودداری کردند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG