لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۷

از روز جهانی افراد دارای معلولیت در کابل بزرگداشت به عمل آمد


از روز بین‌المللی افراد دارای معلولیت، در افغانستان در حالی بزرگداشت به عمل می‌آید که به گفته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ آمار دقیق نفوس این طبقه در کشور وجود ندارد.

عبدالجلال حرمت مسئول بخش اورتوپیدی این کمیته روز شنبه در کابل گفت، یک سروی در مورد معلولین سال‌ها قبل انجام شده بود اما پس از آن هیچ سروی تازه صورت نگرفته است.

وی گفت:

"ارقام دقیق معلولین مشکل خواهد بود، به دلیل اینکه احصائیه معلولین سال‌های قبل توسط اندی کپ انترنشنل انجام شده، سروی جدید اکنون نیست، ما در مرکز خود در کابل حدود هفتاد هزار معلول راجستر داریم."

معلول به فردی خطاب می‌شود که در اثر ضایعه جسمی، ذهنی و روانی اختلال در سلامت و کارآمد عمومی وی ایجاد شده باشد و نظر به ارقام موجود ۲.۷ درصد نفوس کشور را معلولین تشکیل می‌دهند.

چندین دهه جنگ، درگیری‌های پیهم، حملات انتحاری و بالاخره ماین‌های کنار جاده سبب افزایش معلولین در جامعه افغانستان شده‌است.

علم گل یکی از سربازان اردوی ملی و خالد انزور محصل رشته حقوق پوهنتون کابل که هر دو از ناحیه پا معلول اند به رادیو آزادی گفتند:

"پس از این که در ماین معلول شدم حکومت نه تنها اینکه پرسانم را نکرد بلکه حتی دو ماهه ماشم را نیز قطع کرد."

"زمانیکه ایوب "ع" معلول و یعقوب نابینا شده از پیغمبری برکنار نشد اما این حکومت نه قانون را می‌پذیرد و نه هم شریعت را."

در این حال مسئولین ادارۀ احصائیه می‌گویند، سروی در سراسر کشور جریان دارد و به زودی آمار و ارقام دقیق معلولین نشر خواهد شد.

وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان می‌گوید، معلولین در کنار بسا مشکلات جسمی دیگر با تبعیض اجتماعی، عدم دسترسی به درس و تعلیم و خدمات صحی نیز مواجه اند.

در مراسم بزرگداشت از روز بین‌المللی معلولین هفده اهداف توسعه پایدار نیز مورد غور قرار گرفت و ارگان‌های ذیربط اطمینان دادند که آنان برای ایجاد تسهیلات به معلولین تلاش خواهند کرد.

در عین حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت می‌گوید، اهداف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ میلادی است اما نباید در انتظار رسیدن آن سال بود، به گفته وی باید هرچه زودتر دست به کار شد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

وی افزود:

"تعلیم، تربیه و صحت یکی از گوشه‌های مسئولیت‌های ما را تشکیل می‌دهد، اما در حقیقت توانایی ما در رسیدگی به این شرایط مربوط به عزم و اراده فردی و جمعی عملی ما است. ادارات ما به رفع مسئولیت عادت هم کرده بودند، اما این فضا تغییر کرده و باید بیشتر تغییر کند."

در این حال بخش معلولین سازمان ملل متحد می‌گوید، از جمله ۱۹۶ هزار طفل معلول واجد شرایط تنها ۳.۵ هزار آنان به تعلیم دسترسی دارند، این اداره از کمرنگ بودن حضور معلولین در ادارات حکومتی نیز انتقاد می‌کند.

در این حال عبدالله عبدالله از معلولین می‌خواهد تا در کنار پیشنهادات و انتقادات‌ شان با ارگان‌های ذیربط که در بخش معلولین کار می‌کنند، همکار باشند.

تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG