لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۷

بنیاد عدالت: جلو اعدام‌های خودسر گرفته شود


اعدام فیض‌الرحمن محصل پولی تخنیک کابل در یک محکمه صحرایی در میدان وردک باعث خشم مردم و نهادهای مدنی شده‎است.

نهاد زیر نام "بنیاد عدالت" می‎گوید، کسانی که فیض‌الرحمن محصل پوهنتون پولی تخنیک کابل را در ولایت میدان وردک اعدام کرده‎اند باید بازداشت شوند.

حمیده وردک رئیس این نهاد به روز یک شنبه در کابل به خبرنگاران گفت، فیض‌الرحمن نه جاسوس و نه هم قاتل بود، بلکه یک محصل بود.

نهادی زیر نام بنیاد عدالت و شماری دیگر از فعالان مدنی به روز یک شنبه در کابل به خبرنگاران گفتند که این کار طالبان هیچ توجیه ندارد و یک عمل نابخشودنی است.

وردک: نه جاسوس بود، نه خاین بود و نه قاتل، نه هم حق کسی را خورده بود و نه سر بریده بود، فقط محصل بود و می‎خواست آینده را بسازد.
وردک: نه جاسوس بود، نه خاین بود و نه قاتل، نه هم حق کسی را خورده بود و نه سر بریده بود، فقط محصل بود و می‎خواست آینده را بسازد.

حمیده وردک رئیس این نهاد در حالیکه اشک در چشمانش حلقه زده بود گفت:

"انجنیری که به ده افغانی کانکور خواند و کامیاب شد همان را هم نماندند، لطفاً، لطفاً در مورد موضوعات امنیتی و در مسئله خانواده انجنیر صاحب باید یک دیدگاه نظر شود، نه جاسوس بود، نه خاین بود و نه قاتل، نه هم حق کسی را خورده بود و نه سر بریده بود، فقط محصل بود و می‎خواست آینده را بسازد."

خانم وردک اظهار می‎دارد که اگر جلو چنین اعدام‎های خودسرانه گرفته نشود این وضعیت دوام خواهد کرد و باعث بروز چالش‎های جدی‌تر در کشور خواهد شد.

مسئولان محلی میدان وردک می‎گویند، فیض‌الرحمن محصل پولی تخنیک کابل به روز جمعه از سوی طالبان مسلح در ولسوالی چک ولایت میدان وردک به دار آویخته شد.

اما طالبان تا هنوز مسئولیت این رویداد را بر دوش نگرفته‎اند، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفته‎است که در این باره تحقیقات می‎شود.

عبدالرحمن منگل سخنگوی والی میدان وردک می‎گوید، جسد فیض‌الرحمن به روز شنبه با حضور داشت بزرگان قومی به خانواده‌اش سپرده شد.

آقای منگل می‎گوید، حکومت تلاش دارد تا عاملین اعدام فیض‌الرحمن را بازداشت و به قانون بسپارند.

منگل: تلاش مقام ولایت این است تا کسانی که در اعدام فیض‌الرحمن به گونه مستقیم دست داشتند را شناسایی نماید.
منگل: تلاش مقام ولایت این است تا کسانی که در اعدام فیض‌الرحمن به گونه مستقیم دست داشتند را شناسایی نماید.

وی افزود:

"ما در این بخش اقدام کرده و بزرگان قومی را به محل فرستاده بودیم تا آن‎ها تلاش‎های شان را انجام دهند، تلاش مقام ولایت این است تا کسانی‌که در اعدام فیض‌الرحمن به گونه مستقیم دست داشتند را شناسایی نماید و برای گرفتاری شان تلاش نیروهای امنیتی سرعت خواهد یافت، در این بخش ما اقدامات جدی خواهیم کرد."

پیش از این وزارت داخله افغانستان نیز گفته‎است که تلاش‎ها برای بازداشت و مجازات عاملین قتل فیض‌الرحمن ادامه دارد.

به دار آویختن فیض‌الرحمن از سوی طالبان مسلح یک رویداد جدید نیست، بلکه پیش از این در ماه سرطان سال جاری یک قاضی در ولسوالی خاک سفید ولایت فراه نیز به دست مخالفان مسلح دولت در یک محکمه صحرایی اعدام شد.

همچنان پنج سرباز اردوی ملی هم در ماه اسد از سوی طالبان در ولایت فراه به دار آویخته شدند.

حالا بعد از اعدام فیض‌الرحمن محصل پولی تخنیک کابل مردم از حکومت می‎خواهند تا از هر راه ممکن جلو چنین رویدادها را بگیرد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG