لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

ششمین نشست قلب آسیا با متهم شدن پاکستان به حمایت از تروریزم پایان یافت


ششمین کنفرانس قلب آسیا که در شهر امرتسر هند برگزار شده‌بود، امرزو یکشنبه به پایان رسید.

در این کنفرانس طوریکه انتظار آن می‌رفت، پاکستان به حمایت گروه‎های تروریستی متهم شد که جنوب آسیا را بی‌ثبات ساخته‎است.

در اعلامیه اختتامیه این کنفرانس از تلاش‎های حکومت افغانستان برای توسعه همکاری‎های منطقوی و ایجاد فضای اعتماد، بطور جدی حمایت شده‎است.

در اعلامیۀ که از جانب ریاست جمهوری افغانستان به نشر رسیده، گفته شده‎است که اشتراک کننده‎گان ششمین دور کنفرانس قلب آسیا بار دیگر روی یک افغانستان با ثبات و آرام که می‎تواند همه آسیا را با هم پیوند دهد تأکید کردند.

برای رسیدن به این هدف دیالوگ سیاسی، گفتگوها و همکاری‎های منطقوی یک امر حیاتی خوانده شده‎است.

در این اعلامیه همچنان تأکید شده‎است که برای رفع مشکلات در این منطقه، مهمترین وسیله، توسعه همکاری‎های منطقوی است و از تلاش‎های حکومت افغانستان برای توسعه همکاری‎های منطقوی و ایجاد فضای اعتماد، بطور جدی حمایت شده‎است.

در اعلامیه اختتامیه کنفرانس قلب آسیا همچنان از تلاش‎های جامعه جهانی استقبال شده‎است که با حکومت و مردم افغانستان انجام داده‎اند و بالای این نکته تأکیده شده‎است که برای تأمین صلح و آرامش در افغانستان ادامه این مساعدت‎ها ارزش حیاتی دارد.

در این اعلامیه در بخش تلاش‎های صلح از موافقت‌نامه صلح بین حکومت افغانستان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار ستایش به عمل آمده، گفته شده‎است که این موافقه یک اقدام نیک است و سایر گروه‎های مسلح را نیز تشویق خواهد کرد تا در آینده به صلح رو بیاورند.

در شمشین دور کنفرانس قلب آسیا بیش از بیست کشور، سازمان‎های بین‌المللی و منطقوی اشتراک داشتند.

صدراعظم هند و رئیس جمهور افغانستان هر دو پاکستان را متهم کردند از گروه‎های تروریستی حمایت می‎کند که جنوب آسیا را بی‌ثبات ساخته‎اند.

غنی: بدون صلح هر اندازه کمک که باشد نمی‎تواند جوابگوی نیازهای مردم ما باشد.
غنی: بدون صلح هر اندازه کمک که باشد نمی‎تواند جوابگوی نیازهای مردم ما باشد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی‌اش به ششمین کنفرانس قلب آسیا از قبول مساعدت پنجصد میلیون دالری پاکستان نیز امتناع نموده، گفت:

"پاکستان سخاوتمندانه پنجصد میلیون دالر برای بازسازی افغانستان تعهد کرده‎است، آقای عزیز این پول می‎تواند بطور بسیار خوب برای مبارزه با تندروی استفاده شود، چون بدون صلح هر اندازه کمک که باشد نمی‎تواند جوابگوی نیازهای مردم ما باشد."

محمد اشرف غنی گفت، تا زمانی‎که پاکستان از تروریزم حمایت کند، هر قدر که با افغانستان کمک مالی هم شود، فایده ندارد.

مودی: صلح و ثبات افغانستان از خارج با تهدید جدی مواجه است.
مودی: صلح و ثبات افغانستان از خارج با تهدید جدی مواجه است.

نریندرا مودی صدراعظم هند در این کنفرانس گفت:

"برای مبارزه با تروریزم که صلح و ثبات را در افغانستان با تهدید جدی مواجه ساخته‎است، از ته دل باید کار کرد، صلح و ثبات افغانستان از خارج با تهدید جدی مواجه است."

سرتاج عزیز مشاور امور بین‌المللی صدراعظم پاکستان که به نماینده‎گی از پاکستان در این کنفرانس اشتراک داشت، با اشاره به اتهامات هند و افغانستان گفت، کشورها باید از وارد کردن اتهام بالای همدیگر دست کشیده، به تروریزم به دیده عینی نگریسته و به خاطر حل صلح‌آمیز اختلافات‌شان کار کنند.

XS
SM
MD
LG