لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

انعکاس اهمیت نشست قلب آسیا در روزنامه‌های جهان


ششمین کنفرانس قلب آسیا که در شهر امرتسر هند برگزار شد با آنکه در روزنامه‎های کشورهای منطقه بازتاب خیلی گسترده داشت، روزنامه انترنشنل بزنس تایمز چاپ بریتانیانیز به آن پرداخته با اشاره به آن بخش سخنرانی رئیس جمهور غنی که از پاکستان انتقاد کرده‎است، می‎نویسد:

رئیس جمهور افغانستان از قبول مساعدت پنجصد ملیون دالری که پاکستان برای بازسازی و انکشاف افغانستان تعهد کرده‎است، امتناع نموده، تاکید کرد که از این کمک برای از بین بردن تروریزم در خود پاکستان استفاده شود. به گفته رئیس جمهور غنی تا زمانی‎که پاکستان از تروریزم حمایت کند، هر قدر که با افغانستان کمک مالی هم‎شود، دردی را دوا نخواهد کرد.

گلوب اندمیل

روزنامه گلوب اندمیل چاپ کانادا نیز با اشاره به کنفرانس قلب آسیا می‎نویسد، رهبران هند و افغانستان خواستار ختم حمایت از تروریزم شدند.

به نوشته گلوب اندمیل، نریندرا مودی صدراعظم هند و اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بدون این که از پاکستان نام ببرند تاکید کردند، که کشورهای همسایه باید از حمایت گروه‎های تروریستی که خشونت‎ها را در منطقه دامن می‎زنند، دست کشیده برای آن‎ها در داخل قلمرو شان جای ندهند.

دیلی تایمز

روزنامه دیلی تایمز پاکستان تحت عنوان: "رئیس جمهور افغانستان پاکستان را به حمایت از تروریزم متهم نموده، از قبول مساعدت پاکستان امتناع کرد" می‎نویسد:
رئیس جمهور افغانستان با امتناع مساعدت پنجصد ملیون دالری پاکستان، کمک این کشور را کاملاً از نظر انداخت و لحن نریندرا مودی صدراعظم هند را اتخاذ کرد.

به نوشته روزنامه دیلی تایمز پاکستان اشرف غنی گفته‎است، افغانستان با تهدیدهای زیاد امنیتی مواجه است و سخت نیاز است تا بالای صلح و ثبات دوامدار تمرکز شود.

د هندو

روزنامه د هندو تحت عنوان: "هند و افغانستان به خاطر تروریزم بالای پاکستان انتقاد کردند" می‎نویسد:

نریندرا مودی صدراعظم هند و محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هردو از تروریزم یاد آوری کرده، پاکستان را متهم کردند که برای گروه‎های تروریستی در قلمرو خود جا داده‎است که جنوب آسیا را بی ثبات ساخته‎اند.

به نوشته روزنامه د هندو نریندرا مودی گفته‎است، تروریزم و تلاش‎های خارجی برای بی ثباتی، صلح و ثبات را در افغانستان با تهدید جدی مواجه ساخته‎است. به گفته وی توسعه منازعات تروریستی انکشاف همه منطقه را با خطر مواجه ساخته و به خاطر صلح افغانستان صرف حرف کافی نیست، باید با عملکرد جدی همراه باشد.

پاک تریبیون

روزنامه پاک تریبیون چاپ پاکستان به توسعه روابط تجارتی بین هند و افغانستان پرداخته، می‎نویسد، هند و افغانستان خدمات ترانسپورت هوایی کارگو را بین شان آغار می‎کنند.

به نوشته روزنامه پاک تریبیون، هند و افغانستان دو کشوری که روابط سیاسی پرتنش با پاکستان دارند، از این طریق می‎خواهند روابط تجارتی را با هم گسترش دهند.

XS
SM
MD
LG