لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۹

هشدار اتحادیه‌های باربری به حکومت افغانستان!


اتحادیه‌های باربری افغانستان می‌گوید، اگر حکومت از اخاذی‌های غیر قانونی جلوگیری نکند، آنان تا اخیر همین ماه تمام موتر‌های باربری را متوقف خواهند ساخت.

اخذ پول به گونه غیر قانونی از موتر‌های باربری، تکس شاروالی، فیس خدمات شاروالی، تکس‌های ترانسپورتی، تکس وزارت مالیه، تکس ترافیک و اخذ محصولات گمرکی از جمله مشکلاتی است که اتحادیه بابری از آن شکایت دارد.

اعضا و مسئولان اتحادیه باربری روز دوشنبه در یک نشست در کابل گفتند که آن‌ها حاضر هستند که هر نوع مالیه و تکس را به گونه قانونی به حکومت بپردازند اما حاضر نیستند که به گونه غیر قانونی پول بدهند.

طلا محمد اتمانزی رئیس این اتحادیه گفت، اگر حکومت به خواسته‌های آن‌ها توجه نکند، وسایط‌شان را متوقف می‌سازند.

وی افزود:

"اگر این مشکل تا ۲۲ قوس سال روان حل نشود فعالیت‌های خود را در تمام افغانستان و خیبرپشتونخواه متوقف می‌کنیم و با استفاده از حق مدنی خود بخاطر حل این مشکل به گونه مسالمت‌آمیز ترانسپورت را متوقف می‌سازیم."

آن‌ها همچنان گفتند، شکایات شان را چندین مرتبه به ادارات مربوطه ارائه کردند اما بخاطر حل آن از سوی آن ادارات کدام اقدامی صورت نگرفته‌است.

از سوی هم مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند، سکتور خصوصی بخاطر رساندن خدمات تکس و مالیه می‌دهند اما آن‌ها حاضر نیستند که به گونه غیر قانونی پول بپردازند.

خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان
خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان

خانجان الکوزی معاون این اتاق در مورد گفت:

"تکس‌های است که از ما گرفته می‌شود مثلاً تکس ترانسپورت، تکس شاروالی، تکس فواید عامه، تکس ترافیک، تکس بیمه و ده‌ها تکس دیگر است که دولت از ما می‌گیرد در قانون مارکیت آن تکس‌های که در مقابل خدمات می‌شود جواز است و اگر خدمت نباشد باید تکس گرفته نشود."

آقای الکوزی همچنان گفت، حکومت در حالی از راننده‌های موترهای باربری مالیه ثابت می‌گیرد که هم‌اکنون حدود ۱۳ هزار موتر باربری بخاطر نبود کار متوقف می‌باشد.

در عین حال مقامات افغان می‌گویند، حکومت بخاطر حل مشکلات سکتور خصوصی یک پلان را ترتیب کرده‌است و اراده قوی هم دارد که هر چه زودتر عملی گردد.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در صحبت با رادیو آزادی در این مورد گفت:

"نشستی هم که در شورای اقتصادی برگزار شده‌بود رئیس اجرائیه به نهاد‌های مربوطه هدایت‌های لازم را داد که در این خصوص همکاری‌های همه‌جانبه را داشته باشند سکتور خصوصی یک ضرورت اساسی است و حکومت در آن مورد توجه می‌نماید."

این در حالیست که پیش از این نیز سکتور خصوصی بخصوص مسئولان فابریکه‌ها از نبود امکانات مانند زمین، نبود برق، امنیت و زیر بنا‌ها شکایت داشته اند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG