لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۲

باشندگان کندز نسبت به آیندۀ شان نگران اند


شماری از باشندگان ولایت کندز خواهان عملیات وسیع زمینی و هوایی بالای مواضع مخالفان مسلح حکومت و خلع سلاح نمودن گروپ‌های افراد مسلح غیر مسئول در مرکز کندز و ولسوالی‌های این ولایت هستند.

آنان در گفت‌وگو با رادیو آزادی گفتند که وضعیت امنیتی در این ولایت به گونۀ بی‌سابقه وخیم شده و اگر به‌ زودی از سوی مقام‌های بلند پایه حکومت مرکزی به وضعیت امنیتی این ولایت توجه نشود، بیم آن می‌رود که صدها خانواده به ولایت‌های دیگر کشور و کشورهای همسایه کوچ کنند.

وی گفت:
"محمد خان استم باشنده ولسوالی امام صاحب، در اثر جنگ خانه‌ من خراب شده است حالا از قریه خود آواره شدیم، طالبان و اربکی‌ها در داخل خانه ما شدند تمامی وسایل و دروازه خانه مرا شکستانده است، دولت باید برای مردم در منطقه امنیت را تأمین کند."

"غلام سخی استم باشنده ولسوالی خان آباد، خواست من از قوماندان صاحب امنیه این است یکبار به ولسوالی خان آباد برود مشکلات و وضعیت مردم را از نزدیک مشاهد کند، باشندگان ولسوالی خان آّباد بسیار در وضعیت بد قرار دارند و زندگی شان به بسیار تلخی سپری می‌شود."

"نقیب استم باشنده شهر کندز، مردم احساس ناامنی امنیت می‌کنند امنیت در داخل شهر وجود ندارد اختطاف‌ها و دزدی‌ها بیش‎تر شده‌است و سرمایه داران ما احساس مصئونیت جان و مال خود شان را نمی‌کنند و اطفال شان از ترس احتطاف‌ چیان به مکتب و کورس‌ها رفته نمی‌توانند، خواست ما این است دولت باید برای مردم امنیت را تأمین کند تا مردم به فکر آرام به کار و بار خود ادامه بدهند."

بر اساس گفته ‌های باشندگان کندز، افزایش دزدی ‌های مسلحانه و گشت و گذار افراد مسلح غیر مسئول در داخل شهر کندز، باعث نگرانی شدید باشندگان مرکز این ولایت گردیده و افزون بر آن اوج ناامنی‌ها در ولسوالی‌های این ولایت نیز مردم را خیلی نگرانِ آینده شان ساخته است.

این مردم ادعا دارند که بسیاری از مردم از اثر زورگوی‌های افراد مسلح غیر مسئول و درگیری‌های مخالفان مسلح حکومت با نیروهای دولتی مناطق شان را ترک کرده‌اند.

با این همه سید اسدالله سادات عضوی شورای ولایتی کندز با تائید سخنان مردم افزود، اگر در فصل زمستان بر ضد مخالفان مسلح حکومت در ساحات آسیب پذیر این ولایت عملیات گسترده‌ای تصفیوی راه اندازی نشود، در بهار پیش‌رو وضعیت مرکز کندز و ولسوالی‌های این ولایت وخیم‌تر خواهد شد.

وی افزود:
"با ما مقام‌های حکومت مرکزی بارها تعهد کردند که کندز را تصفیه می‌کنند، دوبار رئیس جمهور آمد، وزیر داخله، وزیر دفاع، رئیس امنیت ملی و مشاور شورای امنیت کشور آمدند و با ما ملاقات کردند که به مشکلات مردم کندز رسیدگی می‌کنند، اما وعده کردند ولی وعده‌های شان را عملی نکرده‌اند."

در این حال مسئولان محلی کندز به باشندگان این ولایت اطمینان می‌دهند که بدون کدام نگرانی به کار و فعالیت‌های روزمره شان ادامه بدهند.

مسئولان محلی این ولایت می‌گویند که هم اکنون عملیات تندر ۲۲ به هدف سرکوب مخالفان مسلح حکومت در حومه‌های شهر کندز و برخی ولسوالی‌های این ولایت جریان دارد.

بر بنیاد گفتۀ‌های آقای سادات، از زمان تصرف مرکز ولایت کندز از چنگ مخالفان مسلح حکومت تا اکنون، هیچ عملیات گسترده‌ای تصفیوی نیروهای دولتی به هدف سرکوب عناصر ضد دولتی در این ولایت راه اندازی نشده‌است.

هر چند مسئولان محلی در این ولایت، ماه‏ها می‏شود که از آغاز زود هنگام عملیات‏های تصفیوی گسترده حرف می‌زنند، اما مردم و شماری از تاجران می‏گویند که نسبت به وعده‏های تکراری و غیر عملی، مسئولان محلی و مقام‌های حکومت مرکزی بی باور اند و نسبت به آینده شان در این ولایت نگران هستند.

اجمل آرین،کندز

XS
SM
MD
LG